onsdag 24 mars 2010

Mötet


Go´morgon!



Klockan är 06.13 och det är onsdag.
Solen håller på att gå upp och det är stilla.
Termometern visar - 2 grader.





Utsikter för dagen:
Det är en underbart vacker morgon och i denna stund färgar soluppgången himmel, träd, hus, precis allt i en rosaröd ton för att när som helst övergå till ett gult morgonljus. Alltid lika betagande vackert!

Jag mötte en liten kvinna med en skakande antydan om parkinsons sjukdom.
Hon satt där i en undanskymd hörna på ett café och drack cafe latte. Jag uppskattar hennes ålder till 75+.
Det var en vacker, späd och välklädd kvinna. På fötterna hade hon vita höga gummistövlar med röda och rosa blommor.
Jag började samtala med henne kring hennes något undanskymda caféplats och då kom det ett ordflöde som från en livlig vårbäck ur hennes mun.
Jag och min Väninna fick ta del av hennes berättelse kring hur hon timmarna efter sin vaccination mot svininfluensan hade insjuknat svårt och blivit isolerad i sin sjukdom under nu tre hela månader. Detta var hennes första dag ute bland folk igen. Hon firade sin brutna isolering på skakande ben.
Vi fick höra om hennes frivilligarbete med gamla och sjuka, hennes tidigare arbete på försäkringskassan och hennes politiska uppdrag. Hon visade oss en vacker blus och ett linne som hon köpt i affären bredvid och hon berättade kort om sina resor till Italien dit hon snart var på väg igen, bara regnet därnere var passerat.
Det var ett speciellt möte och den lilla kvinnan fick mig att associera till längtans blå blomma, hon hade drömmar. Hon gjorde mig glad och hoppfull. Hon ingav mod inför åldrandet.
Det är en total ensamhet och tystnad som kan drabba många äldre, kanske på grund av sjukdom, rädsla eller möjligtvis bitterhet och känsla av svek. Det krävs mycket för att bryta en isolering, påtvingad eller självvald.
Kvinnan jag mötte var modig! En liten trygg inbjudande signal från en okänd och hennes isolering var bruten. Fritt och förutsättningslöst berättade hon om valda delar från sitt liv, ställde frågor till oss och lyssnade på våra svar.
Jag hoppas innerligt att hon kommer till Italien och att hennes besvärliga sjukdom inte ska begränsa hennes möjligheter.
Tack lilla Tant för pratstunden :)

Idag väntar en arbetsdag. Därefter ska sista handen läggas på "gästrummet" och sedan är det projektet klart. Förmodligen blir även taket i "tv-rummet" färdigmålat under dagen, skönt!
I morgon kommer en bild av resultatet för den som är intresserad eller för den som bara är allmänt nyfiken på hur vi har det, resten kan blunda :)
Det där med att rum ska ha olika namn är knepigt, men ganska nödvändigt i vårt hus. Jag tror att jag ska utlysa en intern tävling i Familjen där vi döper husets olika rum. Förslag mottages med tacksamhet.

Tillbakablick på gårdagen.
Flugorna har börjat vakna till liv! Var gömmer sig dessa obehagliga kryp? Nu är flugsmällaren på plats, här ska det smällas! Flugor är bara till för svalorna!

Mina födelsedagsköp misslyckades. Inte bra.
Min Väninna blev sakta men säkert sjuk under eftermiddagen. Inte bra.
Annars var allt bra.
Det var en ledig gårdag.


1 kommentar:

ejsa sa...

Rapport från sjuklingen. Febern är på väg ner tack vara ett klokt inköp på apoteket i går. Vilken underbar människa vi träffade i går. Det lustiga i det hela är nog att hon kommer att finnas i vårt minne betydligt längre än vad vi kommer att göra i hennes. Skulle tro att hon gillade vårt sällskap.
Men var inte hennes stövlar blåblommiga med en röd kant upptill....*fnissar*