fredag 19 mars 2010

Mullishögar


Go´morgon!


Klockan är 06.12 och det är fredag!
Termometern visar + 4 grader.
Det blåser lite i trädtopparna och är grått.







Utsikter för dagen:
Jag trodde inte mina ögon, hade nästan glömt bort det där odjuret!
Under en sakta töande snödriva uppenbarar sig en välkänd jordhög.....en "mullishög! Hjälp!
Denna plåga till djur har alltså levt sitt eget liv under drivor av snö. Milde tid, undrar hur det ser ut där under all denna is och snö, det kanske kommer fram ett kraterland utan dess like?!

Varför sover inte mullvadarna vintertid?
Ack nej, de biter huvud av maskar och samlar sina offer i mängder för att sedan kalasa stort, d.v.s när de inte är ute och gräver nya gångar och underminerar vår trädgård och våra plattläggningar.
Ibland lyckas de gräva fram en vintersovande groda eller några fjärilslarver och då slukar de dessa med välbehag. De är så otroligt glupska att de stoppar i sig 3/4 av sin egen vikt varje dag.
Mullisen är en tjockis som ser dåligt, hör och känner bra och som är både ett rov- och skadedäggdjur. Urk!

När jag var liten kommer jag ihåg att min Mormor visade mig en mjuk och glänsande päls sydd av mullvadsskin.........kanske vore något, hämnden är ljuv!
En gång hade vi en jack russel terrier som var mästare på att jaga fram och fånga mullvadar. Vi hade inte en mullis i trädgården under hela hennes tid på gården, men så fort hon försvann så återkom de listiga krypen.

För tre år sedan inköpte jag två mullvadsskrämmare som jag skruvade ner i jorden. Dess ovandel (ungefär som ett spikhuvud) drivs av solceller och den avger en ljudvåg/ett pip som ger en vibration i marken, vilket mullisarna inte gillar (inte ormar heller!).
Mannen var mycket skeptisk, det skulle aldrig fungera och dessutom hade jag köpt dem på utförsäljning för en relativt billig peng, inget att ha!
Men tji fick Han för högarna försvann där "skrämman" fanns!
Det är bara ett bekymmer; solen skiner inte alltid, de måste flyttas när man klipper gräset och någon i vår familj gillar inte pipljudet utan har kopplat från en av dem (jag har mina misstankar).
Jag ska hur som helst ut och inköpa nya mullisskrämmor i år eller kanske en ny jack russel terrier, för den vi har skulle aldrig anstränga sig :)
Kanske dax att skapa en grupp på facebook : "Vi som jagar Mullisar", hahaha!

Idag blir det att köra lite hit och lite dit. Skafferi som ska fyllas, ungdomar som ska hämtas i fredagskvällen och kanske en titt på Antikmässan i Brösarp under eftermiddagen. Den har blivit till något av en folkfest för byn och pågår hela veckoslutet, trevligt! Det kostar tyvärr 100 kronor att besöka evenemanget.

Tillbakablick på gårdagen:
Det var en dag som inte ville fungera. Det var svårt att komma loss med arbetet och det var svårt att finna ro. Ingenting blev ordentligt gjort och det som blev gjort blev inte rätt?!
Är det månne våren som börjar spöka nu? Rastlösheten ger sig till känna.
Det var skönt att krypa till sängs på kvällen.
Det var en knepig gårdag.

1 kommentar:

ejsa sa...

Då jag läste din beskrivning på mullisarna så tyckte jag att det påminner om vissa människors beteende. Tyvärr så möter vi dessa människor i vårt arbete. Ha en trevlig helg. Hoppas ni får det trevligt i morgon.