torsdag 4 november 2010

Busväder


Go´morgon!


Klockan är 06.10 och det är torsdag.
Mulet.
Termometern visar + 7 grader.



Utsikter för dagen:
Om jag skulle fortsätta att fundera och leka med tanken över om årstidernas väderlekar är kopplade till min sinnesstämning så får jag ta mig en riktigt rejäl funderare för nu har det spårat ur totalt. Det har nämligen åskat och blixtrat samtidigt som det vräkte ner hagel stora som sötvattenspärlor. Nästan lite obehagligt, men också fascinerande. En stund senare skiner solen och strax därefter kommer det vattenkaskader från himlavalvet som sköljer med sig både jord och rabatter. Helt otroligt!
Vad är det med naturen, har den svårt för att bestämma sig eller mår den helt enkelt inte bra?
Ungefär som jag.
Jag skulle vilja påstå att detta väder både överraskade och konfunderade mig.
Är jag egentligen arg? Är mina känslor på väg att finfördelas till is eller är de värdefulla som pärlor? Kanske att pärlhalsbandet har gått itu och pärlorna måste träs om.....
Solen står för energin och det var en himla tur att den dök upp i busvädret. Solen som faktiskt fick mig att vilja gå ut och dammsuga bussen, vilket var fullkomligt oväntat. Hundarna njöt och hjälpte till med att hoppa in och ur bussen undertiden som jag kröp omkring därinne med damsugarröret. Jättekul lek :)
När mörkret kommer tänder jag en brasa och mängder med stearinljus för att värma.
Det är fridfullt att sitta där vid spisen och pyssla med ved och papper, det är en skön upplevelse när elden tar sig och brasan sprakar igång. Farligt och tryggt på en och samma gång.
Hur som helst så sköljde detta oväder bort en del obekväma känslor.
Människan är ingenting gentemot vädrets makter.
Jag släpper inte tankeleken om vädrets påverkan på mitt mående, det roar mig och fortsättning följer.

I dag ska jag packa resväskan och matväskan för att bege mig ut på en potatislovsresa till badparadiset Lalandia. Jag vet inte hur många gånger som jag har varit där och jag kan garantera att jag inte är där för min egen skull, men det är härligt att resa dit med ungdomarna. Turligt nog reser Väninnan och hennes pojkar också med, vuxet sällskap är extra trevligt :)
Det ska bli skönt med lite subtropisk värme (och mängder med lovlediga svenskar....) och det ska bli mysigt att få rå om lillaFamiljens lilleBror.
Njut ljusets veckoslut då hela "Österlen lyser".
Tänd ett ljus för varandra och må bäst.

Tillbakablick på gårdagen:
När jag hade som tråkigast öppnande jag skafferiet och smög till mig en cocosbulle som jag sedan åt i smyg när ingen såg på. Fyller det tomma hålet med något...... Självömkan eller sockerberoende? Kanske ett idiotiskt belöningssystem. Har ingen aning, men tokigt är det!
Det var en dyblöt dag.




1 kommentar:

ejsa sa...

Vad är för fel på mig??? Låter så skönt då du skriver resväskan och matväskan...låter för mig som ental. Jag måste göra fel för här är det matväskor och resväskor i flertal. Matväskan är 3-4 i talet..... Får kanske packa om...*suck*
Du är alltid så effektiv.