tisdag 9 november 2010

Signal i natten


Go´morgon!

Klockan är 06.19 och det är tisdag.
Regn och blåst.
Termometern visar + 4 grader.



Utsikter för dagen:
Regn och blåst förstärker mörkret. Jag har legat och lyssnat på vindarnas kraft och regnets styrka och varit otroligt nöjd med mitt varma, fluffiga och mjuka täcke.
Vaknade nämligen vid midnatt av att min väckarklocka började tjuta som aldrig den och då vill jag påstå att det var ohyggligt högt.
Detta är en klocka som jag aldrig använder och den finns i min lilla cd/radio som jag har brevid sängen för att kunna njuta mjuk musik eller lyssna på härliga Karlavagnen.
Har det varit någon i mitt rum och satt på väckarklockan? Är det spöke i huset eller är det en varningssignal från "andra sidan"? Är det min klocktokiga pappa som talar till mig? Kanske att den helt enkelt håller på att gå i sönder eller så ändrar den bara sig själv. Den kanske är trött på att aldrig höras?
Man tror det man vill tro på och oftast finns det en naturlig förklaring, fast den är aldrig lika spännande! Bu!
Klockan har hur som helst inte signalerat på några år så nu satt jag käpprak i sängen av förskräckelse då ringsignalen ljöd. Letade desperat efter avstängningsknappen, men hittade den inte och dök därefter ner på golvet och letade i bäckmörker efter väggkontakten. Då var det en stol i vägen och sedan kom det en dröse kläder över mig och så äntligen....ut med alla sladdar och kontakter ur vägguttaget.
Tystnad.
Därefter låg jag vaken en lång stund och funderade över varför jag inte i lugn och ro tog och tände min sänglampa, tog på mig mina glasögon och stängde klockeländet. Jag vet varför. Jag är orolig för att oljudet ska störa Mannens sömn och skyndar mig allt vad jag kan för att göra slut på det. Mannen mår bra av att få sova.
Varför tänker jag så? Varför blir någon annans nattsömn viktigare än min egen?
Barnen, Mannen, Ungdomarna, Djuren.....någon annan går före och det gäller egentligen det mesta och hela tiden. Någon annan blir viktigare.
Vem är jag den viktigaste för?
Det finns en del att fundera över och förmodligen en hel del som behöver förändras.
Kan vara riskfyllt.
Tänk vad en ringsignal i natten kan väcka i en människa :)

Om idag vet jag inget annat än att en halv dags arbete väntar.
Mitt glädjerös ligger öde och jag ska fundera över en möjlig sten, jag vet att den finns.

Tillbakablick på gårdagen:
Jag åker i trånga hissar som är fullproppade med folk och jag springer upp och ner i trappor för att nå olika rum där jag ska lyssna på vad andra har att säga och hur jag än förbereder mig så kommer jag aldrig i tid till det jag ska eller så hittar jag inte rätt.....
Detta var min gårnatt och den levde med mig under hela dagen. Tröttsamt och irriterande.
Grattis till vår mellanBror som gjorde en strålande löneförhandling!
Det var en frostvacker gårdag.





1 kommentar:

Anonym sa...

det är viktigt att vi är viktiga för varandra. Vad skulle vi annars ta oss till? Vem vill ha ett liv där man inte behövs? Vi lever inte för att förverkliga oss själva. Livets mening är att finna till för andra levande.

Luddigt....
Hmm "Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta - vad vi ej klart kan säga vet vi ej"

Timus