torsdag 25 november 2010

Njut advent!


Go´morgon!

Klockan är 06.05 och det är torsdag.
Snö.
Termometern visar - 4 grader.


Utsikter för dagen:
Det känns som om sömnen var uppdelad i timmar och ett evinnerligt tittande på klockan under natten. Sov naturligtvis som bäst när det var dax att stiga upp. Hoppas att detta inte påverkar min koncentration för i dag gäller det för mig att hänga med i min egen minutiösa planering.
Det är mycket snö och det är otroligt halt. Väderleken kommer att hindra mig, sakta ner min framfart en aning och det är förmodligen bara bra.
Varför stressa? Det är egentligen helt idiotiskt!
Här sitter jag i tidig morgonstund med puls och adrenalinpåslag bara för att hinna med allt jag måste de kommande timmarna. Dagen har inte vaknat upp och min hjärna är i full aktivitet, tokigt!
Stress gör att man tappar i koncentration, glömmer och missar detaljer, så varför stressar jag? Det är fantastiskt bra att vara "stresstålig" och det tror jag att jag är när det väl gäller andra, men inte mig själv...........
En sak i taget, sa min Mamma.
Step by step var det någon som kallade en utmärkt teori om lärande.
Det betyder inte att allt måste gå sakta, det betyder att man behöver veta vad man gör innan man går vidare och det kan gå otroligt snabbt beroende på personlighet och situation.
Om man är kvicktänkt kan det gå väldigt fort och om man är eftertänksam går det en aning långsammare, men resultatet kan bli det samma. Mycket enkelt och bra.
I dag ska jag hur som helst hinna med att arbeta ett par timmar, göra en hel del inköp till människor och djur, växla pengar, städa huset, laga kvällsmat, mocka hästboxar, skriva kom-ihåg-listor, åka med lillaSyster till banken och sedan packa. Här är det allt på en och samma gång och i sista minuten. Seperationsångest.
I morgon flyger min Väninna och jag till Irland och till Dublin. Lyxigt hotell med pool beläget i centrum av sevärdheter och shoppingdistrikt är bokat! Helt otroligt härligt!
Nu ska vi njuta! Nu ska vi shoppa! Nu ska vi äta lååååånga frukostar!
Underbart!

Tillbakablick på gårdagen:
Det blev inget Malmö, inget styrelsemöte och inget julbord. Kung Vinter tog makten och jag lyckades följa mitt förstånd. Tråkigt och klokt.
Det blev istället en någorlunda effektiv dag då jag spenderade min tid med att putsa några fönster, "krypa" in på vinden och plocka fram adventstakar och vinterkläder för att upptäcka så mycket onödiga prylar som ligger där. Nya idéer tog fart! Vinden ska rensas ut efter nyår, bra!
Gårdagen var en snöfylld och kall dag.

Njut av varandra och advent, drick lagom med glögg och ät många pepparkakor!
Vi hörs snart igen.







4 kommentarer:

Anonym sa...

lycklig resa!

önskar Timus

ejsa sa...

Jag offra mig och tar lite glögg och pepparkakor för dej på lördag. Skall passa på att smaka på den nya som vi köpte.... Bara så du vet om du känner obalansen.... Kom på att jag måste skippa pepparkakorna för dom tåler du ju inte... Trevlig resa.

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Ejsa och kära Timus!
Tack för er omtanke!
Om mindre än en timme åker jag och förväntningarna på några dagers ledig tid är enorma :)
Kram

ejsa sa...

Hoppas att din resa har gått bra. Här vräker snön ner hela helgen och det ser inte ut som om vi kommer in till någon julskyltning i dag. Vi får fira vår advent på hemmaplan. Vi hörs