tisdag 2 november 2010

Mönster


Go´morgon!



Klockan är 06.05 och det är tisdag.
Dimma.
Termometern visar + 4 grader.



Utsikter för dagen:
Vädret är perfekt, det är dimma tjock som mjölk, tjocka. Precis så känns det nu. Huvudet vill ingenting och varje dag är att betrakta som en transportsträcka fram i livet. Allt är grått, segt och meningslöst. Allt som sker är av ringa betydelse och nu gäller det att hålla styrfart i några veckor till. Jag känner igen mitt eget mönster.
-Tänk på något roligt så går det över, sa min Mamma.
Jag har fyllt den sista veckan i november med trevligheter, men just nu känns det som en evighet dit.
Dag för dag ska avverkas. Plikterna genomförs med motstånd, men för övrigt är det stiltje.
Böcker är det inte att tänka på för koncentrationen uteblir, film är sömnmedel, handlingskraften har gått i ide och lusten uteblir.
November.
Jag lägger mina glädjestenar för allt som känns bra, det vill säga om jag orkar ta på mig jackan och gå ut.
Jag håller hårt i mitt arbete och mina rutiner, men sedan är det sömnen som hägrar och befriar.
Nu börjar nedräkningen. Jag kanske ska skaffa mig en muckarkam?
Min kära, goa (blivande) svärDotter har bokat in mig på ett lyxigt hotellrum i Malmö och jag ska bo där i samband med ett julbordsfrosseri i slutet av månaden. Det ska bli underbart härligt, tack mitt hjärta.
Några dagar därefter tar en Väninna och jag "time out" och njuter livets goda på annan plats, det ska bli ljuvligt.
En god middag med "trogna" Vänner och en pratpromenad vid ett disigt hav står högt på önskelistan någon av de kommande veckorna :)
Tre veckor till sedan är livet fyllt med förväntan igen. Jag måste sannerligen skärpa mig!
I eftermiddag ska jag tvinga ut mig själv i trädgården för att plantera pingstlilje- och pärlhyacintlökar. De ska bli glädjespridare till nästa vår, om inte mullisen eller sorken käkar upp dom......
"Man kan inte se solen för alla molnen"

Tillbakablick på gårdagen:
Att knyta en fluga är inte lätt! Mannen och lilleBror slog knut på sig själv där de satt framför youtube för att lära sig den konsten med nedslående resultat.
Det blev en tur till Kristianstad och det blev en del trevliga inköp för Ungdomarna. Själv kom jag hem med en burk mirakelolja som löser alla bekymmer med tröga lås, fastsatta skruvar och så vidare (den kanske fungerar på mig själv...). Jag får nog skaffa mig en verktygslåda snart :)
Det var en grå gårdag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Allra käraste vän!
Tänk att du som bär på all denna tristess och olust ändå stiger upp varje morgon och genomför dagen med allt vad det innebär.
Jag är full av beundran för dig!

Hoppas jordärtskoksgratängen blev god, ville jag varit där!
vän i malmö

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Vän i Malmö!

Det var de bästa jordärtskockorna som vi någonsin har ätit. Helt underbart goda och stort tack!
Du skulle naturligtvis ha varit här och du ska veta att vi tänkte på dig :)
Du är glädje!