lördag 20 november 2010

Undrar.


Go´morgon!


Klockan är 07.29 och det är lördag.
Lite snö och massor med blask.
Termometern visar + 1 grad.

Utsikter för dagen:
Långt borta i mörkret hör jag hur skogsmaskinerna jobbar, det samma varje dag under ett par veckors tid. Är de aldrig lediga?
Undrar hur det är att sitta där djupt inne i skogen i en jättemaskin från tidig morgon till sen eftermiddag. Undrar varför de alltid börjar så himla tidigt. Det måste vara ett ganska ensamt yrke och det kräver förmodligen sin "karlakarl" för det tycks vara ett tungt arbete, eller kanske inte för allt sköts förmodligen helt maskinellt.
Tänk den stora sågen som stympar träden och den där snabba klon som grenar av stammarna snabbare än man kan förstå. Vilka otroliga krafter! Vilket enormt ljud! Känns en aning farligt.
Man måste väl hur som helst tycka om ensamhet och oberoende för det yrket. Undrar om det finns kvinnliga skogsmaskinister.
Egentligen så finns det yrke till alla och envars personligheter, avvikelser, förmågor och/eller förutsättningar. Spännande, tryggt och absolut något att fundera över.
Vilja, våga, välja rätt.
Vem är jag, vem är du?
Varför gör jag det jag gör?
Skogsmaskinen är otroligt stor och det kanske är riktigt varmt och ombonat där inne i maskinhytten. Antar att den dessutom är ljudisolerad och kanske till och med utrustad med en bra musikanläggning. Musik under arbetet.
Undrar vad de får vara med om där ute i mörkret. Det är säkert en del djur som får sätta livet till för maskinens framfart. Är en skogsmaskinist viltvårdare, hjälper han djuren om det behövs? Djuren flyr för jättemonstret som äter upp deras hem.......
I nästa vecka ska jag ta mig en rejäl promenad i skogen för att se vad det är som har skett och om skogen går att känna igen. Troligtvis inte. Jag vet att det luktar gott av sågspån och där ligger förmodligen flera meter höga staplar med ved av alla de slag till olika produktion längs med grusvägarna. Vackert och sorgligt.
Ny skog kommer att planteras och år ska gå innan det blir ett nytt hem och en ny försörjning.
Träd är pengar, en långsiktig och utmärkt investering för skogsägaren och en glädje för allemansrätten
Var blir ekorrarna av när skogen försvinner? Suck.

I dag är det samma som hel arbetsdag och jag ska befinna mig i Trelleborg.
Mot kvällen kommer det kära Vänner på besök, vi ska bjuda på middag och eftersom vi befinner oss i tiden mellan Mårten och Advent ska smakerna förhoppningsvis spegla årstiden.

Tillbakablick på gårdagen:
Snön föll och marken var vit. Hemskt.
Jag körde hit och dit och avslutade kvällen med en del experimenterande vid spisen, vilket var både väldoftande och trevligt.
Gårdagen var kall och blöt.




Inga kommentarer: