måndag 22 november 2010

Maja Cronvall



Go´morgon!

Klockan är 05.47 och det är måndag.
Småregnar.
Termometern visar + 2 grader.


Utsikter för dagen:
Det var en råkall och dyster novemberdag som aldrig ville vakna och luften var så fuktig att det gick att ta på. Jag befann mig i Hammenhög, byn som en gång var lika med gigantiska silo, blomsterfält och fröpåsar. Numera en by i förvandling.
Utanför bygatans tillkomna "Kulturrum" flammande ljuslyktor på trottoaren och i fönstret vinkade någon välkomnande. Vi gick in.
En ung, leende och karismatisk kvinna vid namn Maja Cronvall bjöd på vernissage. Väggarna var inbjudande och spännande, fyllda med hennes mangabilder, målningar och texter. Färger, ansikte, kroppar, en liten figur vid namn Allan, texter, funderingar......
En strålande konstnär och ett rum fyllt med en ung kvinnas uttryck och känslor. Underbart!
En grå och dyster novemberdag blev till en färgsprakande upplevelse i livets realiteter och tvära kast sett genom Maja Cronvalls ögon.
Figuren Allan kändes trygg och älskad där han dök upp lite var som.
En härlig utställning. Se den! Nästa tillfälle är den 5/12.
Lycka till med ditt skapande Maja och grattis till Hammenhög för ett levande och inbjudande Kulturrum.

I eftermiddag blir det några timmars arbete i Simrishamn och för övrigt gäller det att hinna med så mycket av måndagens nödvändiga rutiner som möjligt.
Den kommande veckan är fylld till brädden och en liten panikunge lurar i kroppen.....men på fredag släpper jag kontrollen :)

Tillbakablick på gårdagen:
En riktigt slapp och skön dag som fick kännas långsam och fullkomligt befriad från plikter.
Det känns att advent ligger nära i tiden.
Gårdagen var en sann vilodag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

..JAG UNNAR DIG DIN VILODAG. LÖRDAGSKVÄLLEN VAR STARK. JAG BEUNDRAR DIN TUFFHET DIN INTEGRITET.

DIN

TIMUS

Anonym sa...

Kära Timus!
Du är och du förblir en av mina husfilosofer därför att du har en otrolig förmåga, liksom min fru, att förmedla bilder och berättelser som fängslar oss som är betraktare på ett sätt som gör livet spännande och möjligt. Tack för att ni utnyttjar språket på ett sätt som
gör att livet blir mer hoppfullt.
Kramar till dig och Lisa för en ytterst trevlig middag.
Matz