fredag 12 november 2010

Matlust


Go´morgon!


Klockan är 06.09 och det är fredag.
Regn.
Termometern visar + 6 grader.

Utsikter för dagen:
Mat, mat, mat! Jag som älskar att laga mat känner mig fullkomligt fantasilös vad det gäller mat just nu.
Bara tanken på att det är fredag och veckoslutsinköpet väntar får mig att känna olust.
Först ska det skrivas en lång matlista som är baserad på vad jag kan tänka mig att laga för mat under tre dagar och vad som frestar olika munnar utifrån olika älsklingssmaker. Sedan ska jag köra ett par mil för att nå en någorlunda välsorterad butik där de renoverar för fullt och allt byter plats. Därefter ska varuvagnen fyllas till brädden för att sedan packas upp på rullbandet för att packas ner i kassar som ska lastas i bilen och väl hemma igen släpas in till köket för att packas in i kyl, skafferi, frys och lådor. Ett par timmars jobb.
Varje dag är fylld med tid för mat som efter långsam tillagning slukas på ett par minuter och i bästa fall upplevs som god. Suck!
Hur många olika sorters smakrika korv- och färsrätter kan man laga för att variera sig och dryga ut matkontot? Och var ska all inspiration komma ifrån till det som är att betrakta som vardagsmat fem dagar i veckan och ibland mer?
Ekologisk mat, näringsrik mat, mättande mat, uppskattad mat, allt ska inrymmas i matplaneringen och därefter kombineras med plånbokens möjligheter. Mat är kostsamt.
I vårt hus bor det matglada personer som äter mycket, mycket. De tycker om att prova ny mat, äter så gott som allt och de är intresserade av olika smaker, vilket är otroligt glädjande. Det förpliktigar.
Här kan man inte komma med halvfabrikat (även om jag småfuskar med genvägar ibland utan att de vet om det) som köpeköttbullar, denniskorvar (är det mat?), pulvermos, konserverad mat eller något liknande. Här ska det vara hemmalagat rakt igenom och jag håller med, men det tar sin tid.
"Som man bäddar får man ligga"
Fantasin tryter och lusten uteblir. Snart är det jul och då ska det lagas mat i mängder......
Kanske att jag skulle ge mig ut på en matresa för att inspirera mig själv och min mat? Italien borde vara det självklara valet och gärna Toscana med deras rustika och enkla matlagning. Undrar om det kan ingå i "hushållskassan"? Det borde vara ett gott syfte för Familjen :)
Vilken dröm! Tänk att få ge sig ut till olika små matställe på den Italienska landsbygden och äta sig igenom menyer för att inspirera sig själv. Suck, så härligt. StoreBror! Vi åker!
En höst för flera år sedan anmälde jag mig till en matlagningskurs på härliga Alé i Svinaberga här på Österlen. Det var flera trevliga kvällar som inspirerade och jag lärde mig en del behändiga tips, men jag blev framförallt intresserad av mat igen.
Något behöver hända.
I dag är det veckans bästa dag och jag ska njuta kvällen i lugn och ro med Familjen.

Tillbakablick på gårdagen:
Underbart väder med sol och svaga vindar. På kvällen var det slut med väderfriden och ett rejält blås- och regnväder drog in över Österlen. Allt blev sig likt igen.
Jag måste flytta mitt glädjerös, det växer fram på fel meningslösa plats. Typiskt mig.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Kyckling med apelsinsås är gott. Gör såsen med koncentrerad apelsinjuice kycklingbuljong och lite grädde.

Timus

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Timus!

Jag ska prova! Låter gott!
Tack