tisdag 14 december 2010

Beroende


Go´morgon!


Klockan är 06.19 och det är tisdag.
Snö.
Termometern visar -7 grader.


Utsikter för dagen:
Invanda beteende kan sannerligen ge abstinens. Det vi brukar göra och det vi tror oss göra gott kan bli till ett förödande beteende. Vi blir våra egna små doktorer eller kanske sköterskor som laborerera med både det ena eller det andra för att göra våra kroppar gott. Tror vi.
Det behöver inte handla om alkohol eller andra typer av droger som vanligtvis ger abstinens, utan det kan vara precis vad som helst som finns att köpa receptfritt på apotek, i vanliga butiker eller i hälsokostbutiker.
Det är något som ger oss en vana och ett beteende som får oss att känna tillfredsställelse.
Vi mår bra och om vi inte gjorde som vi gör så skulle vi omedelbart känna oss halvkrassliga eller rent av sjuka. Man skapar sig ett personligt beroende som sakta men säkert tar plats i ens liv.
Det finns olika exempel;
Huvudvärk botas med mängder av treorör (vad gillar magen det?), nästäppa och sömn klaras med några nödvändiga doser nässpray (vad tycker slemhinnorna om det?), eventuella förkylningar förhindras med ett batteri av hälsoprodukter och den minsta hosta förebyggs med hostmediciner, hälsan kureras med nödvändig livsmedel och så går det vidare i en cirkel.
Smärtor lindras med en blandning av det egna husapoteket som doktorn en gång skrivit ut och det finns "husbehovskemister" som är experter på att blanda och ge utifrån sina självpåkomna medicinska kunskaper. Det är farligt!
Kroppen reagerar om inte hjärnkontoret får den behovsmedicin (eller vad det nu kan vara) som den skriker efter och så känner vi symptom på både det ena eller det andra. Bara vetskapen om ett treorör i handväskan kan lugna en begynnande huvudvärk........
Kroppen är en underlig manick och våra beteende är en del av den. Inte att förglömma.
Treofabrikanterna gnuggar sina händer och försäljarna av magmediciner tackar och tar emot. Hälsokostbutikerna blommar och alla våra nya apotek likaså. Runt, runt, allt går bara runt och det är den lilla människan som fixar det.
Tron kan försätta berg.
Nåväl, det var bara en av alla funderingar och själv är jag fullkomligt beroende av mitt vattenglas vid sängbordet (billigt). För om det inte finns där så kommer jag att hosta mig upp ur sängen för att hämta vatten i mörka natten. Helt idiotiskt! Kroppen vet om jag har skött mina vattenplikter eller ej och om inte får jag se till att göra det annars reagerar den med full kraft! Lurad :)
I dag ska jag kasta mig in i mitt härliga julklappsberg och börja reda ut vad jag har inhandlat till vem. Det är riktigt roligt!
Det blir en halvdags administrativt arbete under eftermiddagen och i kväll ska jag "fundera över" om kylen och skafferiet behöver städas innan julmaten ska på plats. Antar att det blir ett måste och det samma gäller förmodligen för ugnen. Hemskt tråkig nödvändighet!

Tillbakablick på gårdagen:
Hästar på rymmen! Stod på banken i Kivik när min frisör ringde och meddelade att våra hästar stod i en grannes trädgård vid stora vägen.......hjälp! Tur att vi även har vänliga grannar och de satte igång en hjälpaktion tillsammans med lilleBror under tiden som Mannen och jag körde tillbaka hem till byn. Hästarna sprang förvirrade runt i den djupa snön på gården och vi fick slutligen in dom i stallet. Idioter! Jag funderar verkligen över våra hästar, speciellt den ena som inte tycks tänka överhuvudtaget! Elände!
Tack alla snälla hjälpsamma och trevliga grannar i vår lilla by!
Mannen och jag hade en gemensam semesterdag vilket var flera månader sedan och hur mysigt som helst. Vi strosade runt i Kristianstad, köpte julklappar, åt lunch, handlade lite till, fikade och fick tid till att prata med varandra. Härligt och gärna mer av det :)
Gårdagen gav snudd på julkänsla.

3 kommentarer:

Anonym sa...

grattis till mys-känslan och tack för informationen om allt vi bör äta för att må bra.
Jag har just läst att om man äter en femtedels treo (0,2 % acetylsalisylsyra) om dagen så minskar man risken att få cancer med trettio procent - men om man äter mer treo så ökar risken att dö i hjärnblödning med femtio procent.Det finns inget mittemellan. Hälsokostbranschen jobbar nu hårt med att framställa ett preparat som är precis lagom.
Sen dör vi till slut ändå i just det ögonblick som Naturen bestämde redan från början. DET finns det inga "preparat" som kan förändra.
Det känns oerhört skönt att veta.

Din
Tim,us


Det allra sista var en felskrivning som ser ut som en tanke.
DS

ejsa sa...

Vilken tur att inte hästarna kom till skada. Hade två som blev klippta i går. Så innan jag somnad vid matbordet så fick jag nyheten serverad.... Tillsammans med bb och fläsk

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Timus!
"Vi ska alla den vägen vandra" och kanske att vi har fått vår tid tilldelad.
Döden är hur som helst en förutsättning för livet och det kan vara riktigt svårt att leva med.
Det ska va´gott att leva, annars kan det kvitta :)

Kära Ejsa!
En av sambandscentralerna!