måndag 20 december 2010

Granen står så grön....


Go´morgon!


Klockan är 6.21 och det är måndag.
Snö.
Termometern visar - 9 grader.


Utsikter för dagen:
"Granen står så grön och grann i stugan..."
Vår julgran är ett stort skämt! Den har grenar i mängder på ena sidan och nästan inga på den andra, den har mängder med grenar nertill och något få upptill. Den är så obalanserad i sin tillväxt att den inte klarar att stå rakt upp....
Det blev många räddningsaktioner under tiden som vi skulle pynta årets julträd. För varje kula började granen svaja och den föll några gånger. Den behövde sitt pynt på en och samma sida för att hålla balansen. Ungdomarna blev sura, en vägrade vara med, någon rabblade att det var den enda granen som gick att hitta i snömängderna, Mannen värmde glögg och mumlade något om en punkargran, lilleBror försökte balansera trädet liggandes under grenar och barr, själv valde jag bland de julgransprydnader som jag var minst rädd om med tanke på den överhängande fallrisken. Vi diskuterade faktiskt i termer av att förankra den med snöre och någon föreslog osynlig fiskelina, men så tryckte vi upp en byrå i trädet och då ökade stabiliteten något. LillaSyster betraktade Familjespektaklet i lugn och ro och kom med uppmuntrande små tillrop om att granen var fin ändå. Paco valp trodde inte det han såg och ville väldigt gärna hjälpa till med kulor och glitter, jättekul busig lek!
Käre tid, det var en kaotisk stund i det som är att betrakta som julfrid!
Årets gran är en märklig gran, en riktigt ful gran som gör sig bäst i mörker med belysningen tänd, då är den lite fin. I dagsljus är den ett stort skämt, men vi kommer att älska den ändå, kanske....vi kommer hur som helst att minnas den.

Mannen har semester i dag och ska ge sig ut på egen julklappsrunda. En av husets ungdomar har redan avslutat sin skoltermin och kommer med all säkerhet att dra sig så gott som hela dagen, de andra har ytterligare två dagar kvar innan det är över. För min egen del är det samma gamla måndagsrutiner som gäller, men kanske att jag tar en tur till trädgårdsmästaren för att fylla huset med hyacinter (och göra mig själv glad) när huset är färdigstädat.
Jag har inte julstädat! Det är bara matförråden och ugnen som blir grovstädade. Jag julstädar när granen åker ut. När allt firande är över så finns det gott om tid till att iordningställa huset och putsa det fint till den efterlängtade våren, det vill säga om snöhelvetet har gett med sig.
Snön glimmar förrädiskt denna morgon med sina miljontals snökristaller, det är farligt vackert!
VSHS är aktiva och låter sig inte lockas in i Kung Bores fälla.

Tillbakablick på gårdagen:
Var med lillaSyster och köpte hennes julklappar. Återigen mängder med folk i farten, men det gick förvånansvärt lätt. Trevligt!
För övrigt blev det eventuellt något av en vilodag.



5 kommentarer:

ejsa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ejsa sa...

Jag känner sympati till denna gran som måste stå där och se vacker ut för att vi skall var nöjda med det vi har åstakommit. Det finns mängder av tävlingar i vackraste granen mm. Som ogift bar jag efternamnet Grahn i 27 år och försökte göra mig lust över detta. Tydligen är granen ett tacksamt offer.
Min kommentar var offta -Vet inte ett barr och känner inte en kotte.
Krama din gran så blir den glad.

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Ejsa!
Riktigt roligt, men kanske inte så kul när man är liten.
Jag kommer INTE att krama vår gran, av tre anledningar; den sticks, den välter och jag är ingen trädkramare!

Anonym sa...

Haha, ja det där med julgran och julfrid är kanske inte samma sak. Som när husets 15åring kom hem släpande med en 3meters gran... som nu efter ett par turer under sågen fyller hela köket. Husets 6åring har provat flera gånger att argumentera med mig om att han ska få smaka på polkagris stängerna och pepparkakorna som hänger i granen.

Men det är bara att ta lite glögg, ett djupt andetag och nynna tipp tapp... så e det jul :-)

JulKram från StoreBror

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära storBror!
Familjeliv!
Varför känner jag igen allt det här......alltså inte tre metersgranen, men grantrubbel :)
Det där med gran är inte helt lätt och det är många åsikter som vill komma till tals. Jag håller med dig, glögg hjälper!
När du var en riktigt liten pojke klädde jag granen efter du somnat under natten till julafton. På julaftons morgon vaknade du med tindrande ögon till morgonjulklappen från tomtenissarna vid den vackra granen......gode tid så underbara minne!
När du sedan blev lite större och fick din första lilleBror, så valde han att ta en tugga av de färgglada julgransljusen när ingen såg.......hahaha! Vilken julkaos!
God Jul och var så säker på att det kan försvinna en eller annan polkagriskäpp :)