fredag 3 december 2010

Snötyst


Go´morgon!


Klockan är 06.50 och det är fredag.
Snö.
Termometern visar - 7 grader.

Utsikter för dagen:
Jag vaknar av en fullkomlig tysthet, ligger och lyssnar efter ljud och vet att den där isolerande tystnaden betyder tung snö. Vindarna har avtagit och allt är fullkomligt lugnt.
Det har kommit mängder med snö i natt och det är betagande vackert, men vi kommer inte ut. Snön ligger i drivor mot våra ytterdörrar och fönster och just nu är vi fullkomligt insnöade. De gångar som vi plogat fram över gårdsplanen mellan husen är ett minne blott och vallarna är en meter höga. Det känns som om detta kommer att bli en rätt så tung och besvärlig dag.
Skolbussen är inställd för femte dagen i sträck och det gnager på ungdomarnas tålamod. Mina idéer på vad som kan vara mysigt när man är insnöad är definitivt slut. Stor suck.
I dag blir en dag då jag måste söka möjligheter så att både humör och kraft kvarstår.
Men, men, om, om alla dessa men och om som talar om vad man kunde göra om inte det var si eller så. Allt är den dumma snöns fel!
Om jag hade haft jäst skulle jag kunna baka goda lussebullar och om jag hade haft det eller detta så skulle det bli en del gjort, men det går inte.....nu handlar det om väderleksrapporter, radio, städa, skotta, elda och laga mat. Vem har lust med trevliga sällskapsspel och mysiga fikastunder när man är inne på den femte dagen isolerad från vardagens alla rutiner? Inte vi i alla fall!
Tid är bra!
Vi har verkligen fått tid för varandra och det är en bristvara som jag nu kan tacka snön för :)

Tillbakablick på gårdagen.
En stor maskinhall gav vika för den tunga snön och rasade samma hemma hos våra Vänner. Skrämmande hemskt! Jag tackar högre makter för att ingen kom till skada, varken människor eller djur. Tänker på er!
Mannen njöt julmarknad på Champs Elysees i Paris, fullkomligt befriad från allt snöelände vilket naturligtvis är befriande skönt för honom!
Vi kämpade på med snörök och hårda vindar och försökte förgylla dagen med stunder av värmande mat och mycket väderprat.
Det var en snökaotisk gårdag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, oj oj!
vi tycker det är besvärligt i stora staden men det är ingenting mot er!Låter mysigt att vara insnöad, tycker en som aldrig ens varit i närheten,men efter 5 dygn och utan jäst.........fy bubblan
Tålamod är en dygd när plötsligt tiden får ett annat perspektiv.
Tänker på dina vänner och deras tur i oturen
Tänker också på era hästar....
/Vän i Malmö

Anonym sa...

Jag som trodde att dar i Dublin. Nu har jag vaknat....och tittat ut genom fönstret.

Välkommen hem till snöhelvetet.

Din

Timus