fredag 17 december 2010

Vi Som Hatar Snö / VSHS


Go´morgon!

Klockan är 06.33 och det är fredag.
Snö.
Termometern visar - 4 grader.



Utsikter för dagen:
De ringde precis från Hammenhög och ställde in dagens skolbussar. Inte ens ungdomarna blir glada längre, allt är bara en enda stor suck.
Jeepen ska besiktigas denna morgon och förra gången vi hade besiktningstid blev vi insnöade, undrar just om det går att komma fram idag. Värdelöst.
Det snöar inte här för tillfället, men det väntas in mer snö. Vädereliten berättar att det är snövädret från i går som nu vänder tillbaka....otroligt knäppt! Detta är ett snöväder fullt av ondska!
I dag har Mannen semester, skönt för jag orkar definitivt inte skotta mer snö....

Nu har min kära Vän Timus föreslagit en pakt, ett bildande av "Vi Som Hatar Snö". Det är en utmärkt idé som alstrar energi och bjuder kreativitet mitt i allt snöelende. Tanken är nog att det ska finnas något att glädjas åt och se fram emot i allt det vita, kalla och hemska. Jag förmodar att "VSHS" har sin aktiva tid från vintersolståndet fram till vårdagjämningen, men reservation för tidigare eller senare snöfall. Varje temperaturstigning med 5 grader ska firas med bubbel (underbart), det är bara att ladda svalen och hoppas.
"Vi Som Hatar Snö" kommer absolut att sprida båda förväntan, uppfinningsrikedom, glädje och värme.
Allt fusk med uppvärmda termometrar medför antagligen avstängning på bestämd tid :)
Som bubbel föreslår jag en Åkesson Tirage från Kronovalls vinslott, ljuvligt god med små fina bubblor. Antar att den är beställningsvara utanför Österlen, men i Tomelilla finns den! För den som inte önskar alkohol finns flera goda bubbel i sortimentet från Kiviks Musteri.
Medlemmarna kommer att bevaka termometern och medlemskapet kräver naturligtvis minst en pålitlig termometer. Bra julklapp!
Min vän Ejsa vill bidra med att smälta snö för att demonstrera sitt snöhat och skynda på snösmältningen och det finns naturligtvis en uppsjö med idéer kring vad VSHS kan syssla med. Det är en lekfull tanke, en idé som kan bära hur långt som helst, beroende på hur kreativa medlemmarna är.
Strålande idé Timus!
Intresserade hör av sig till Go´morgon Österlen! Kom igen mina Vänner!
Vi är tre och vi vill bli fler :)
OBS! VSHS är en pakt som i denna stund inte är ansluten till eller beroende av Facebook!
Anmäl er!
Ni som bor i staden och inte lider av snön kan vara stödmedlemmar till oss i snöhelvetet :)
Jag föreslår att grundaren själv, min Vän Timus tar på sig ordförandeskapet.

Tillbakablick på gårdagen:
Skottade fram ytterdörren (från insidan) två gånger och fick skotta fram nya gångar mellan uthusen, tungt och hemskt. Snön yrde i blåsten och det var allt annat än behagligt att vara utomhus. Vi fick minst 20 cm snö.
Det var tacksamt att se Mannen komma innanför dörren som en snögubbe mot kvällen, veta att storeBror tagit sig över bron och att vår mellanBror kom hem från sliriga Österlenvägar. Utandning.
Gårdagen var snökaos.


10 kommentarer:

Anonym sa...

Finns bara en sak att göra:

Ta en flaska(eller flera) rödtjut, häll upp i en kastrull, blanda i: Kryddnejlikor, Kanelstänger, kardemumma kärnor, ingefära, socker, cognac. Värm försiktigt, ta den största kaffe/te koppen du har och fyll till brädden. Och drick... hjälper varje gång

Tips från Storebror :-)

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära storeBror!
Jag känner doften och smaken av jul och hettan som får kinderna att blossa. Mmmmm....
Ingredienserna står redan på inköpslistan!
Tack :)

ejsa sa...

En liten fråga....Har du fått ett paket som du undrar över i dag? Om inte så glöm frågan.

Anonym sa...

OK jag är lite överårig, men jag tar på mig ordförandeskapet tills vidare... Konrad Adenauer var 92 år när han tackade ja till att bli västtysklands förbundskansler så visst, det finns förebilder.
Det stora problemet som vi står inför just nu är att VI är för sent ute den här säsongen. Hade vi tänkt framåt i höstas så hade vi kanske kunnat komma på någon strategi för att stoppa snöeländet - nu ser det mörkt ut. Men jag är övertygad om att om vi jobbar på ordentligt de närmaste fyra åren så kan vi ha samlat tillräcklig opinion för att gå till val som ett så kallat enfrågeparti. Vår Paroll ska vara, inte bara "vi som hatar snö" utan jag vill gärna redan från början få stöd för kravet: STOPPA VINTERN. Jag är helt säker på att det just nu finns en stor opinion "därute" som skulle ställa upp på vårt krav. Det skulle inte förvåna mig om vi kunde ta oss över 50%-spärren.
Men till att börja med bör vi redan nu planera vår högtidsdag Vårdagjämningen då vi ska hylla vår stora förebild den evigt efterlängtade Gumman Tö!

Timus

P.s.
Jag ställer mig mycket positiv till Ejsas förslag att vi redan nu som protestaktion ska gå ut med våra gaständare och smälta snö.
D.S

mannen sa...

Kära snöhatare det finns bara ett sätt att undgå melankolin som är en direkt följd av snöterrorn och det är att befinna sig på sydligare breddgrader förslagsvis någonstans i medelhavsområdet under den värsta offensiven från kung bore. Så mitt förslag är att skramla ihop till en schysst kåk där vi alla kan leva i exil under den svåraste perioden av snöhelvetet. Från en som inte är invald medlem av VSHS. Tack för ordet!

Anonym sa...

...inga problem. Du är invald. Ditt förslag är jättebra. Personligen ställer jag upp till hundra procent.
Men det löser ju inte problemet...även om vi drar söderut så fortsätter det ju att snöa här...
Vad ska vi ta oss till? Det kan ju inte få fortsätta på det här sättet. Bara under de fyra timmar som har gått sedan jag senast var ute med hunden så har snötäcket ökat med två decimeter. Låt oss alla gå ut med våra tändare och smälta ned det. Vårt närmaste mål måste vara: En grön jul! Allt annat är ett misslyckande.

Välkommen i föreningen!

Timus

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Timus, Ejsa och Mannen!
En fantastisk saga är beställd; Olles skidfärd av Elsa Beskow!
När den landar i brevlådan ska jag sätta mig till ro framför brasan och läsa in mig på Gumman Tö och ta reda på om Kung Vinter verkligen kan accepteras.
Jag funderar på om marschaller eller eldkorgar kunde vara ett lämpligt snösmältningsprojekt? De skulle hur som helst oroa den envist iskalla snön.
Ett hus vid Medlehavet är ett utmärkt sätt att fly när den värsta kylan är här. Kanske en aning krångligt och dyrt att köpa, men allt går att hyra! Jag är med!
Målsättningen "En Grön Jul" låter helt ok, men kan dra ner på medlemsantalet eftersom de allra flesta vill se snöflingor på julafton.....
VSHS har sin högtidsdag (kanske sitt årsmöte) den 21 mars 2011, då ska det bubblas!!!!
Välkommen Mannen!

Agneta sa...

Jag ser mig som självskriven medlem i VSHS. Är säker på att jag uppfyller alla kriterier.Så härmed ansöker jag om medlemsskap.
Agneta

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Agneta!
Du är en värdig medlem i VSHS och du ska känna Dig varmt välkommen!
Just nu motverkar alla på hemmaplan. Alla idéer mottages och sprids. Tillsammans blir vi starka!
Snöhelvetet har dessvärre minskat ner vedförråden drastiskt, men vi gör alla vad vi kan just nu.
Kung Bore är vred, men vi ger inte upp!
Välkommen!

Anonym sa...

Tack alla nya och gamla medlemmar. Jag ska göra allt för att motsvara ert förtroende.

Ordföranden