söndag 12 december 2010

På juljakt.


Go´morgon!


Klockan är 07.25 och det är söndag.
Snö.
Termometern visar på - 4 grader.


Utsikter för dagen.
Det har kommit ännu mer snö i natt. Hopplöst.
Jag tassar runt i huset och tänder adventsbelysningen för att skapa lite morgonstämning under tiden som vattenkokaren puttrar på. Morgonkaffe och ostmacka, fantastiskt!
I mina tankar påminner något om barndomen för tillfället. En bambupinne och ett finmaskigt nät runt en stålring, en fjärillshåv som man kan fånga det mesta med. Spännande.
Jag är ute för att göra fångst och det jag förmodligen försöker fånga är en känsla. Kan man se den? Hur ser den ut? Kan man ta på den?
Vad är jul?
Tomten, älskade Tomten
Maten, god mat och för mycket mat.
Granen, grön och vacker från Vännens skog.
Blommorna, underbart doftande hyacinter.
Julklapparna, vackra papper och krusade band.
Juljuljuljuljul........
Våra barn är vuxna och själv känner jag mig allt för vuxen, tokvuxen.
Var finns känslan? Hur fångar man den på bästa sätt?
Jag är på jakt med min håv i högerhanden och med en innerlig förhoppning om fångst, julfångsten med julkänslan som jag fortfarande saknar. Finns den?
Just nu går det mesta på rutin och varje dag har sitt julinnehåll, men det är något väsentligt som saknas och jag vet inte vad. Irriterande och jag börjar känna mig otålig.
Julen hittar inte mig :)
Den som söker ska finna.......
I dag ska jag komma ihåg att det är vilodag.

Tillbakablick på gårdagen:
Arbetade en halvdag inne i Lund. Milde tid vad folk det var ute i staden. Långa köer överallt och fullt med trötta ansikten och tomma blickar. Ingen stämning, bara stress.
Är människor egentligen glada? Jag kände mig definitivt inte glad i denna människoröra. Fast mitt i all trängsel på trottoarerna, i regnet stod det en man med en grilllåda på magen och en musikmaskin på ryggen. Han sålde tyska grillade korvar med ett leende på läpparna. Han var en fantastisk syn och han gjorde mig absolut glad! Befriande glad. Vilken underbar uppfinningsrikedom.
"Ju mer du skrattar, skrattar livet med dig"
Var hos kära lilla Familjen och åt en smaksigt god soppa innan jag körde hem till Österlen igen. Det regnade hela dagen och under kvällen fryste vägbanorna på, fullkomligt livsfarligt. Underkylt regn. Saltbilarna körde i skytteltrafik och det blev en långsam hemfärd för vår del. Säkerheten framför allt!
Gårdagen var en trängseldag som landade i ett underbart lugn vid en värmande soppskål.

3 kommentarer:

ejsa sa...

Det finns många olika jakter. Du har juljakt och jag har tidsjakt.... Fick höra om en annan jakt i går..... Hästjakt!
Ha en bra dag.

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Ejsa!
Ibland går ryktena före händelserna........
Sambandscentralerna i vårt lilla samhälle håller sig väl uppdaterade!

ejsa sa...

Chr och Ro klippte sig i går.....