fredag 10 december 2010

Julklappar


Go´morgon!


Klockan är 06.25 och det är fredag.
Snö.
Termometern visar - 8 grader.


Utsikter för dagen:
Ville inte stiga upp idag. Kan inte minnas när jag kände så. Klockan ringde och jag sov. Märkligt för att vara mig som alltid brukar vakna minst tio minuter innan klockan. Huvudet känns en aning surrigt och bokstäverna på tangentbordet dansar mer än vanligt.......
Först trodde jag att jag var på väg att bli sjuk, men nu misstänker jag att jag helt enkelt har sovit gott och släppt en del bekymmer i nattens mörker. Det var så skönt att sova!
Nu är det skönt att vara vaken och jag har huvudet fullt med julklappstankar. Det är så otroligt trevligt att köpa julklappar och jag går länge och funderar över mina inköp innan jag slår till och handlar. Jag tycker absolut bäst om små affärer med lite annorlunda utbud, med vänliga försäljare som tar sig tid och som dessutom slår in ens julklapp. Jag blir galen när man hänvisas till en inslagningsdisk med fula och för små eller för stora kartonger, inget teijp och en dålig sax. Hemskt!
Köpcentra är bara till för "vardagsinköp" och besök i de specialbutiker som tråkigt nog har etablerat sig där......förmodligen för att överleva.
På tal om köpcentra så verkar det som om hela Malmö snart är ett enda stort köpcentra. Milde tid vad det byggs och utökas. Jag kan aldrig tänka mig att det finns tillräckligt med underlag för alla dessa jättebutiker. Tråkigt att se samma butikskedjor med samma utbud i alla dessa jättebyggnader utan fönster och de flesta butikerna med öronbedövande musik. Förfärligt opersonligt! Jag tappar fokus!
Funderar också över hur man kan bygga ett jätte köpcentra utan att erbjuda en bemannad garderob. För min egen del försvinner köplusten i takt med att ytterkläderna värmer till irritation. Vem vill gå en längre stund med ytterkläderna på inomhus? Eller kanske att man inte hinner ta av sig? Hur går det med alla små barn som sitter eller ligger påklädda i sina barnvagnar? Ja, ja, ja......
Vi har varit hos "with love Charlie" (underbart namn), en nytillkommen butik som ligger i Skånes Tranås här på Österlen. LilleBror och jag gick runt i den lilla butiken och vände och vred på det som lockade ögat, vi drömde om några vackra skåp, drack lite glögg och hade det avkopplande och mysigt. Julstämning! Charlotte som äger butiken är en behaglig kvinna som är precis så lagom personlig att man känner sig hemma där. Hennes varor är ett hopplock från spännande hantverkare, det är färgrikt målade möbler, begagnat porslin, gamla lampor och mycket annat kul. Själv köpte jag mig en ljuvlig yllesjal till vinterns ruggiga kvällar och lilleBror satte sig vid Charlottes dator och hjälpte henne med det som hon hade bekymmer med. Personligt, vänligt och vackert! Åk dit!
I dag blir det inga klappinköp, men kanske i morgon..... :)

Tillbakablick på gårdagen:
Tiden flyger iväg och består av både arbete och egen tid i en salig blandning. Lite svårt att sortera, men ändå behagligt.
Huset doftade av underbara julkryddor när Vännen och arbetsKamraten bakade lussesnurror tillsammans med husets ungdomar. Ljuvligt juligt!
Det var en bra gårdag.

Inga kommentarer: