torsdag 16 december 2010

Snöångest.


Go´morgon!

Klockan är 06.31 och det är torsdag.
Snö, blåst.
Termometern visar - 4 grader.


Utsikter för dagen:
Väntar på ett hiskligt snöoväder som nu är på väg västerifrån och ska drabba Österlen med full kraft om en timme eller så. Det blåser redan rejält och det är utfärdat varningar för snödrev så jag vet vad som är att vänta. Hopplöst läge, igen.
Jag ska arbeta i Ystad i dag och det känns en aning tveksamt, Mannen ska till Malmö och det känns vanskligt, ungdomarna ska med skolbussen och undrar hur och när de ska komma hem, en av dem ska ha vernissage i Simrishamn i kväll och hur ska det gå och en ska klippa sig mot kvällen men kan vi ta oss fram........
Snöhelvete (Timus)! Detta skapar så mycket osäkerhet och svårigheter att jag snart blir tokig.
Mannen berättar att det går en gräns ungefär vid Sjöbotrakten där den västra sidan är snöfri, den österut är fullkomlig vinter och ju närmre Österlen han kommer så ökar snökaosen.
Jag vill inte.
Nu har vi haft snö i snart fem månader under 2010 och det är mer än mycket, det är hemskt.
Allt är kallt, allt är svårframkomligt, allt är omständigt, allt är är tungt, allt är osäkert........
Jag tänker på skogens djur som inte får mat och jag matar våra viltfåglar allt vad jag kan. De är här i mängder och jag kan erbjuda två av mina tre fågelbord, det ena är begravt i mängder med snö och jag orkar absolut inte skotta fram det. Milde tid vad de äter frö och äpple.
Allt blir svårt och det är den värdelösa snöns fel.
Alla som älskar snö borde leva med den några månader ute i skogen innan de njuter sina fantastiska utförsåk i strålande sol med glühwien i glaset, grrrr....
Primitiva känslor letar sig fram. Hata snö!
Tänker på vår storeBror som dagligen pendlar över bron i starka vindar och snö, frusen och trött med sin värmande och uppiggande kaffemugg; Håll i ratten, somna inte!!!!!
Tänker på vår mellanBror som kör mil efter mil längs med Österlen under sena kvällar på snöfyllda och farliga vägar; Kör sakta, var försiktig!!!!
Tänker på Mannen som är trött efter sin arbetsdag och kör de sista snövägarna mot Österlen; Ta det lugnt och sakta ner farten!!!
Tänker på svärDottern som så gott som dagligen väntar på inställda, ersatta och försenade tåg på väg från Österlen till Malmö eller tvärtom, hon fryser och är maktlös, stackars henne.
Snökaos! Snöångest!

Tillbakablick på gårdagen:
Det blev inte mycket gjort, mer än det mest nödvändiga.
Allt står still.
Hörde att en Lucia rånade en gammal dam i hennes hem........
Ingenting är längre som förut.

5 kommentarer:

ejsa sa...

Nu har vi blivet insnöade för första gången sedan vi flyttade hit. Fick avboka frissan i dag för vi hade också två tider där. Skoltaxi körde fast och jag ramlaade ner djupt i en snövall och fick ha hjälp att komma upp.... Snöhelvetet fortsätter.

Anonym sa...

Förslag:

Låt oss bilda Snöhatarnas förening!
Jag menar allvar. Det är viktigt att samlas för att bekämpa det onda. Låt oss gå samman och uppvakta Regeringen och säga ifrån. Så här kan det inte få fortsätta!!!!

Jag har en förebild: En sommar för mycket länge sedan gjorde jag en reportageresa tillsammans med en arkeolog och expert på den svenska stenåldern och Vikingatiden (ingen gammal gubbe utan en ung seriös forskare) Vi turnerade runt Skåne och Västergötland. Han var fantastisk. Vi kunde stanna på en plats mitt ute i det tomma landskapet. Vi gick omkring och han kunde exakt visa bara genom att tolka markens rundningar och fördjupningar: Här har det legat en vikingaby oph här ser man var dom har haft sina åkrar. o s v. Och vart vi än kom - och nu kommer jag till saken - Vart vi än vände oss Så såg jag hur hanns ansikte mörknade.
Som den vakne reporter jag var måste jag till sist fråga: Vad är det som gör dig så förbannad? Vad svarade han?
Svaret var:
GRANARNA. Dom förbannade granarna. Landskapet är förstört. Granar hör inte hemma i det ursprungliga landskapet. Det var dom j-vl-rna på medeltiden som importerade granarna för att göra papper av dem.

- Och? frågade jag, vad ska du göra åt det?
- Jag är ordförande i granhatarnas förening.
- Jaha?
Vår största högtid är JULEN. Vi älskar julen.

Jag nickade och anslöt mig till föreningen och åtog mig det obligatoriska uppdraget att varje varje jul hugga ner ( eller köpa) minst två granar - helst fler).

...så efter denna förebild anser jag att vi borde bilda SNÖHATARNAS FÖRENING. Vår största högtidsdag skulle exempelvis kunna vara vårdagjämningen. Men jag är öppen för andra förslag.
Något vi redan nu kan bestämma är emellertid att vi varje dag termometern stiger över fem grader ska vi skåla i champagne.
(det blir ju ett himla supande under sommarhalvåret, men det får vi stå ut med.)

Tacksam för svar

Timus

Go´morgon Österlen ! sa...

Timus!
Jag älskar dig!!!!!
Jag är med!
"Vi som hatar snö"

Anonym sa...

...du är på helt rätt spår; "Vi som hatar snö" låter faktiskt bättre än "snöhatarnas förening". Jag har grubblat lite vidare på vår Ideologi. Vår främsta profet - (eller nej det är fel ord) - men vår hjälte som vi årligen ska hylla måste ju vara "Gumman Tö" (elsa beskow)

..och sen måste vi göra helt klart att det inte är kungen själv "Kung Vinter" vi hatar. Mörkret och kylan kan vi tänka oss att stå ut med: Det är själva snön vi är ute efter - den bedrägliga mjuka vita rara gulliga snön som förför oss och bedårar oss med sina första flingor och sedan piskar oss och plågar oss när den väl har fått oss i sitt grepp.

Så låt oss mötas till Våren och stadfästa vårt Förbund.

Jag föreslår att du blir vår ordförande.

Timus

ejsa sa...

Tjoho... *vinkar lite försynt* Får man vara medlem... Jag kan bidraga med att smälta minst 10 liter snö per dag. Samt svära en ny remsa varje gång det snöar.