onsdag 8 december 2010

Juldans


Go´morgon!


Klockan är 06.12 och det är onsdag.
Snö.
Termometern visar - 4 grader.


Utsikter för dagen:
Det lackar mot jul och jag kan inte få igång förberedelserna. Vet inte riktigt varför, men känslan vill inte infinna sig.
Det var fantastiskt i Dublin! Mellan gatorna hängde ljusdekorationer av aldrig skådat format och i affärerna stod enorma granar pyntade på olika sätt. På pubarna var det mysigt värre och i butikerna fanns det julgotter av alla de slag. Man kan säga att Dublinborna gick in för julen med besked. Fint att uppleva.
Här hemma på gården har Mannen smyckat husen med lampor och det är riktigt fint i vintermörkret. Jag har köpt hem hyacinter för att sprida doft i huset och några adventstakar är uppsatta. I frysen vilar lussebullarna och i skafferiet finns det både glögg och pepparkakor. Önskelistan till Tomten är skriven........men julkänslan vill inte riktigt infinna sig.
I går monterade jag samman ett litet "änglaspel", detta har små pepparkakor som flyger runt i värmen i stället för änglar. Det är hur fint som helst och får mig att tänka på min Vän i Malmö (som en gång gav mig det) och hur betydelsefullt det är att växla ner.
De små pepparkakorna dansar runt i sakta fart över ljuslågan och de minner mig om tider som liten då jag satt i min Farmors soffa och tittade på änglarna i hennes änglaspel. Jag kunde sitta där i evigheter. Änglarna liksom hypnotiserade mig med sin skönhet och sin dans i stillhet.
Detta blev till en bärande tanke i jultid.
De flesta av oss far fram som aldrig den och ska hinna med både det ena och det andra och dessutom tömma plånboken. Fel, fel, fel!
Julen handlar om värme, kärlek, skönhet, mat och gåvor, om man nu undantar julevangeliets budskap. Varför så bråttom? Varför så mycket?
Downshifting.
Från och med denna dag så är det julen som får komma till mig i stället för tvärtom och när känslan infinner sig ska jag bara njuta och ha trevligt dagarna fram till julafton. Det som blir gjort blir gjort och resten får vara för det bästa av allt är ändå när vår otroligt härliga Tomte kommer på besök :)
I dag är det en ledig dag och jag ska åka till Malmö och njuta staden tillsammans med en Väninna. Jag ska köpa en födelsedagspresent och kanske någon julklapp, får se vad jag hittar. Det ska bli trevligt att se Malmö i julskrud och det ska bli mysigt att njuta en god lunch på någon trevlig krog.

Tillbakablick på gårdagen:
Gårdagen var en dag då mycket blev gjort, mycket hände och dagen försvann i snabb takt. Det var skönt och gav en positiv känsla mitt i all tärande ovisshet.
Jag tänker på mitt glädjerös som ligger begravt under snön och som inte fick den platsen som det skulle ha och som definitivt inte fick de stenar som det behövde........man måste göra bra avslut, men man kanske kan ta en paus.....en del omständigheter rår man inte över.
Gårdagen var aktiv.

4 kommentarer:

ejsa sa...

Varför inte köpa en julklapp till dej själv i dag...

Anonym sa...

Det fanns en mening med att jag tog fel på tiden i morse och kom upp en halvtimme tidigare, nu läste jag din sida och fick en ny ton i öronen! Sitter med tårar i ögonen (kan knappt se tangenterna)och känner mig liten och "vill aldrig bliva stur".
Önskar att din dag blir en av de bästa!
/Vän i Malmö

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Ejsa!
Tro det eller ej! Jag unnade mig en mycket efterlängtad bok härom dagen. Den heter "En dag" och är skriven av David Nicholls. Julbokfrid :)

Kära Vän i Malmö!
Du ska "aldrig bliva stur", du är helt underbar precis som du är! Du och jag ska träffas snart och vara precis så små som vi behöver och vill :) Längtar!
Alla kramar

Rebecka sa...

Dublin låter härligt :)