tisdag 21 december 2010

Vaken.


Go´morgon!


Klockan är 04.17 och det är tisdag.
Snö.
Termometern visar - 7 grader.




Utsikter för dagen:
Snötyst och månsken. Sovrummet badar i månljus och mina ögon är klarvakna redan vid 02-tiden. Jag gör mitt bästa för att tänka goda tankar och slappna av, men hjärnkontoret har vaknat för dagen. Vill väldigt gärna sova, men klarar inte att somna om.
Ligger och lyssnar på Mannens andetag, på hunden som gnyr lite lätt i sömnen och beslutar mig för att stiga upp och börja dagen i lugn och ro.
Katterna tittar lite sömnigt på mig när vi möts och hundarna funderar en stund innan de bestämmer sig för att gå ut, för att sedan gå in och lägga sig bums igen.
Jag tassar runt i köket, tänder ljus och kokar kaffe, känner mig frestad att tända "fulgranen" men inser i samma stund att det förmodligen är en aning tidigt på dygnet.
Alla sover, endast jag är vaken.
Tystnad.
Tre dagar kvar till julafton, det känns bra. I dag är det sista skoldagen för 2010 och nu bryts rutinerna för några veckor, lika skönt när det inträffar som när det är över.
Julen ska firas i dagarna fyra, med upptakt dan före dan. Härligt!
Julfrid & julliv i en salig blandning.
I dag ska jag fixa och trixa en del (behöver förmodligen ta en power nap...) och i eftermiddag blir det mysfika med husets ungdomar för att fira jullovet.
I kväll träffas arbetsteamet, tillika kära Vännerna för en stunds traditionell gemenskap i jultid, väldigt trevligt!

Tillbakablick på gårdagen:
Blev en del gjort under dagen och mot kvällen lagade jag en vansinnigt god gyllene gul Janzons frestelse, den bästa någonsin :)
Det var - 11 grader ute, månen dök upp redan under eftermiddagen, kylan bet rejält i kinderna och fingrarna blev stelfrusna med en gång, hemskt.
Jag dricker litervis med kaffe och varm mjölk för att hålla värmen inombords.
Det var en isande kall gårdag.



3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är en källa till glädje!
Chansade - jo ta mig tusan - jag är inte den ende som vaknat tidigt, det har GoaMänniskan också gjort. Känns inte alls ensamt längre! Ser dig tydligt i köket med ljus i skydd så katterna inte kommer åt med svansarna, du sitter uppkrupen på stolen vid fönstret och fingrarna flyger över tangentbordet. Hör på nyheterna att det snöar på Österlen, det vet vi redan.
God Jul till er alla dagarna!
vän i Malmö
ps
vi kan undvika att stödja den kommersiella krigsindustrin, låt barnen tillverka sina egna ev pistoler
ds

ejsa sa...

Tjoho... Någon som fryser??? Visst är det för kallt att överhuvetaget ge sig ut. I dag måste vi, leverans av två barn... Sedan blir det stugsittande med massor av varm och gott att dricka. Tack för julkortet.

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Ejsa!
Det har varit kallare än kallt och jag fryser hela tiden. Vi tänder eldar av alla de slag för att stödja VSHS och för att få upp den inre termometern, men det är svårt.
Kung Bore jäklas rejält idag, hemskt!
Härda ut!
God JUl!

Kära min Vän i Malmö!
Det finns inte så många av oss kvar, vi som vill förhindra, förebygga och förskona. Vi som är tråkiga.
Men i den bästa av världar så kommer våra Barn att återuppta kampen.
Hörde att Fjällrävens "Kånken" säljer stort i USA just nu. Skrattretande och roande att Amerikanarna nu älskar vår hederliga gamla friluftsutrusning :)
God Jul!