måndag 7 mars 2011

Äntligen.


Go´morgon!



Klockan är 06.09 och det är måndag.
Skuggsnö & lervälling.
Termometern visar - 8 grader.







Utsikter för dagen:
Det är en mycket kall morgon. Solen håller på att gå upp och träden bildar vackra svarta siluetter mot himlen. Det är fullkomligt stilla och det är väldigt fridfullt.
Jag funderar över våra fönster.......något har hänt. Det som tidigare gick att skylla på gråväder och dimma är egentligen ett fastetsat grått lager med smuts på rutorna. Fy så otroligt avslöjande i den intensiva vårvintersolen.
Kan man använda "Rut"? LillaSysters ena sköterska sa: "-fönsterputs är absolut inte kvinnogöra!" och det tycket jag lät otroligt klokt. Sköterskan använde sig ständigt av Rut-avdrag för att få sina fönster putsade av proffs.Vi har väl en så där 30 fönster att putsa och ytterligare några fönsterdörrar, så det hade varit gudomligt att låta någon annan, någon som verkligen kan putsa fönster, ta hand om det hela. Jag ska absolut undersöka möjligheten och tala med Mannen om detta. Låter som vardaglig lyx.

Nu gäller det att prioritera, som det så fint heter. Allt som fick en oväntat snabb avslutning i höstas ska återställas och/eller renoveras efter snöns framfart. Jag började med vårt lustiga hönshus. Ut med gammal torv, fjädrar, smuts och damm och in med ny väldoftande torv och kutterspån, rena matskålar och alla läskiga spindelnät bortsopade. BonusGrabben och jag kämpade på under tiden som hönsfamiljen skockade nyfiket och belåtet, pickandes i det som eventuellt kommer att bli en gräsmatta igen.
Sedan kunde jag inte låta bli att ta några tag med krattan, sopa några snöfria plattgångar och bara njuta av talgoxens absoluta vårsång. Fantastiskt livsbejakande och njutbart.
Äntligen.

I dag ska trägolven såpskuras, gardiner tvättas, allt ska dammas av och vårblommor ska inhandlas. Ut med den gamla vintern och in med känslan av vår i huset.
Funderar över att skaffa tygpersienner till de rum som nu badar i den låga, intensiva och avslöjande eftermiddagssolen........eller putsa fönster :)

Tillbakablick på gårdagen:
Ekorrar på marken, fasaner på vägen, husflugans surrande, skatan med björkris i näbben, jamande katter i byn, ljuvligt gula vintergäck i en trädgård i Onslunda, alla makalösa vårtecken på en och samma dag. Hjärtat jublar!
VSHS kan vara mycket nöjda :)
Det var en fantastisk gårdag.

4 kommentarer:

ejsa sa...

JA VÅREN ÄR HÄR OCH JAG HAR GLÖMT BORT VÅRTRÖTTHETEN UTAN HAR I SÄLLET BYTT UT DEN MED VÅRGLÄDJE, MYCKE SKÖNARE KÄNSLA.
HA EN UNDEBAR VECKA.... HÅLL TUMMARNA OM ATT JAG FÅR ETT JOBB SOM JAG SÖKT.

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Ejsa!
Vårglädje låter skönt!
Klart att jag håller tummarna, stort och innerligt lycka till med ditt jobbsök!

Anonym sa...

..Nu vet jag! Du är avslöjad.Det är ju DU som är den hemliga gumman Tö!

Javisst!

Timus

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Timus!
Tror du verkligen att det kan vara så? Hoppas inte! Jag skulle aldrig orka med att bekämpa herr Rimfrost och Kung vinter, men sopa det kan jag, sopa rent :)