torsdag 10 mars 2011

Overkligt!


Go´morgon!



Klockan är 06.10 och det är torsdag.
Snö och blåst.
Termometern visar - 2 grader.




Utsikter för dagen:
Allt som var grönt är åter vitt! I går kväll vräkte det ner igen. Helt otroligt hemskt. Det finns inte mer att säga.
Undrar just om jag ser en aning tjuvaktig ut eller har jag kanske ett väldigt förvirrat beteende......
När jag kom till kassan för att betala några slevar och en stekspade så krävde kassörskan att få titta ner i min handväska. Jag uppfattade först inte vad hon sa, eller jag trodde nog inte mina öron, men hon upprepade sitt krav och la till ett förargligt: - är du vänlig!
På en millisekund började blodet koka i mig och jag fick mobilisera alla mina inre krafter för att le mot (fula, idiotiska, räliga) kassörskan och säga: - det kan du få! och så slängde jag min fina julklappsväska, väldigt nonchalant på bandet framför henne.
Hur kan detta bara vara möjligt? Varför tror den hemska kvinnan att jag är en tjuv? Tankarna snurrar i huvudet.......behöver jag egentligen gå med på detta?
Där mitt bland alla påskharar, fula trädgårdsgrodor och annat inredningstjafs ser jag hur en helt okänd person gräver och rotar runt i min absolut privata väska. Jag känner mig både förbannad och ohyggligt kränkt.
Därefter kommer expiditens tillgjorda, strama leende mot mig och hennes - tack, ha en bra dag!
Ha en bra dag, pyttsan! Idiot! Overklighetskänslan kom över mig.
Det finns verkligen de som är dumma, heldumma.
Nu vet jag att den butiken har upphört att existera för mig.

I dag ska jag till Ystad och arbeta mellan för- och eftermiddag och därefter går färden till Spjutstorp för att fylla bussen med kutterspån och djurfoder. Skönt att dubbdäcken fortfarande ligger på för nu är det förmodligen rejält halt på vägarna, igen.

Tillbakablick på gårdagen:
Var och hämtade mitt blocketfynd (dagens bild) och kände mig väldigt nöjd. Mannen blir säkert glad :)
Hade några trevliga timmar tillsammans med storeBror, men det är trist att tiden alltid går så himla snabbt, för vi båda kan umgås i timmar och diskutera det mesta här i livet. Härligt!
Det var en bra gårdag, om man bortser från snöfallet.




4 kommentarer:

ejsa sa...

Är det blocketfyndet som finns på bilden. Jag förstår din förtvivlad och ilskan över att bli trod som en tjuv. Vissa biträden är inte skapta till sitt uppdrag. Det finns ett ordspråk som man kan ta fram i detta fallet: som man själv är tror man att andra är. Och då vet vi ju vad hon är för en människa. Sedan kanske du kan skratta lite åt det, brukar hjälpa. Men jag hade inte helelr besökt denna butik mer. Skulle med säkerhet göra en skrivels till en företagschef eller så, men du känner ju mig. Jag hade krävt en ursäkt.

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Ejsa!
Helt rätt! Jag kommer att visualisera händelsen och skratta åt mig själv, inte nu men förmodligen om ett par dagar, när irritaionen har lagt sig.
Espressomaskinen är mitt fynd, en jättefin Dualit och jag är mycket nöjd :)

Anonym sa...

Ser fram emot en kopp från blocket-fyndet :)
Kramar Rebecka

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Rebecka!
Du är välkommen att bli försökskanin :)
Kram tillbaka