tisdag 22 mars 2011

Två lika.











Go´morgon!


Klockan är 06.03 och det är tisdag.
Mulet.
Termometern visar + 2 grader.

Utsikter för dagen:
Att lägga memoryspel kräver sinne för bild och ett väldigt gott minne. Till detta ska man lägga tävlingslusta, en stor portion humor och framför allt någon att spela med.
Barnens första memoryspel handlade om det som hörde dem själva till; vantar, mössa, stövlar, skor med andra ord pedagogiskt enkla bilder. De behövde lite hjälp och uppmuntran för att komma ihåg bildernas plats och de var lyckliga när de lyckades.
Sedan blev det bilder på det som fanns runt omkring; hus, bilar, träd och sakta men säkert blev Barnen skickliga i att minnas och komma ihåg. Därefter blev det bilder på djur, fåglar och så gick det vidare. Trafikmemory var ohyggligt svårt (tråkigt) och kanske en aning onödigt.....
Av någon märklig anledning så dyker detta ganska simpla och samtidigt lärorika spel upp i mina tankar allt som ofta nu för tiden.
Jag märker att jag lägger memory med mig själv i tanken, bilderna på brickorna har annat innehåll, jag försöker att inte fuska och har definitivt svårt med koncentrationen. Det är svårt att hitta par, det fattas nog brickor.....
Två lika är början till en seger!
Det gäller att minnas rätt, att vara strateg och att samla sina vinster på hög. Det gäller att ha kul samtidigt som man skärper sin koncentration och är observant på motpartens nästa drag. Vinna eller förlora. I bästa fall kan man spela om allt en gång till för att ge förloraren en chans till revansch.
Memory kräver minst två deltagare och endast en är vinnaren!

I dag ska jag ta tag i det som jag inte hade möjlighet till i går.

Tillbakablick på gårdagen:
En låååång och seg dag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

...memory? vad är det? Ingen aning!

Välkommen hem!

Timus

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Timus!
Fullt av små papperskort, upp och ner där det finns två lika av varje och det gäller att vända korten, komma ihåg var de ligger och sedan samla par.
Ett minnesspel med andra ord.
Du är förmodligen lyckligt befriad och ha dessutomr ditt minne i friskt behåll :)
Sällskapsspel är egentligen hemskt!
Vinst eller förlust, hur kul är det?!
Stackars Barn!

Det känns väldigt skönt att vara välkommen hem
igen, tack min kära Vän.