måndag 21 mars 2011

Tvära kast.




Go´morgon!








Klockan är 06.09 och det är måndag.
Skuggsnö och sol.
Termometern visar +- 0 grader.




Usikter för dagen:
Jag har bytt ut fantastiska frukostbufféer mot min enkla ostmacka och en kopp kaffe med mjölk. Den otroliga utsikten över Stockholms stad är i stället en stilla vy över skog och ängsmark. Bruset från den intensiva stadstrafiken är försvunnen och nu är det fåglarnas ljuva sång som hörs. Mötet med alla okända människor och kulturer är borta. Pulsen har försvunnit......
Jag är hemma igen.
Tillbaka till vardagen, till rutinerna, arbete och och alla nödvändigheter, tillbaka till stillheten.......
Våren är på väg! Det finns de väderexperter som säger att den kom till Skåne den 8 mars, men de har förmodligen uppenbara synfel med tanke på allt som kommit ner från himlen sedan dess eller så har de missat Österlen.
I Stockholm vräkte snön ner ena dagen för att dagen därpå bjuda på strålande vårsol. Storstadsborna gick man ur huse och vandrade längs med vackra Djurgården, besökte Skansen och njöt solen i Rosendals trädgårdar, där även jag och Väninnan var på besök.
Stockholm är en mycket vacker stad.
Vi går en kraftfull årstid till mötes och jag känner hur hela jag vill komma i rörelse, hur dåligt mitt inre passar med stillastående, hur mycket vilja det finns och hur mina känslor vill explodera i ett stort och högt vårtjut, både lyckligt och ångestbefriande. Tiden som passerat har varit en tvångströja som omedelbart måste av.
I dag är det vårdagjämning. Befria mig!

Tillbakablick på gårdagen:
Flygturen över Götaland och Svealand visar att Skåne trots allt är grönast, en skön upplevelse!
På gården står ytterligare en ny fin bil och väntar, en vit.....
För övrigt var det något av en kraschlandning tillbaka i vardagen.
Gårdagen var kontrasternas dag.


Inga kommentarer: