tisdag 29 mars 2011

Hejda.


Go´morgon!


Klockan är 06.14 och det är tisdag.
Gråmörker.
Termometern visar - 1 grad.





Utsikter för dagen:
"Jag måste hej.., jag måste hej.., jag måste hejda mig...."
Några plusgrader till och jag blir svårstoppad! Nu är det snart dax att röja, klippa, sopa, räfsa och bringa ordning i den trötta trädgården där allt ligger under ytan, på väg mot solljus och nytt liv.
Det blåser från alla håll och kanter, men det är en välkomnande blåst, en vind som hjälper undan vattensamlingar och som förhoppningsvis kommer med varmare luft inom en ganska snar framtid.
Baksidan av vårt hus är en stor mossäng, svår och nästan omöjlig att klippa, fast underbart mjuk att gå på. Vår mellanBror har velat sätta en mossrivare i den under flera år, men jag tycker att den är ganska fin och den tåler framförallt livliga bollspel, vi får se vad som blir med den i år.
Rådjuren har käkat upp våra stora vildvin och den vintergröna lagerhäggen har fått frostskador och bruna blad. Det lilla fikonet står på naken kvist och vindruvorna vilar fortfarande. Det mesta är egentligen ganska fult där ute, brunt, grågrönt och livlöst.
Allt är en nystart, en möjlighet, ett nytt liv väntar!
Jag älskar min vackra trädgårdsvalmo som redan nu skjuter gröna ludna blad ur jorden, jag njuter min purpurfärgade julros som står där ensamt majestätiskt och jag gläder mig åt de intensivt gula små vintergäcken som tittar fram här och där (ännu fler hos sommargrannen...). Det underbara finns också i allt det som för ögat ännu synes livlöst.
Snart exploderar det! Snart blommar det :)
Sedan kommer bekämpningen av den fruktansvärda kirskålen, som hänsynslöst stryper och tar för sig av annan växtlighet. Ny bok är inhandlad med mängder av tips kring hur man på bästa sätt förgör denna hemska växt (som jag absolut inte vill äta!) på bästa sätt. Det är med andra ord fler än jag som ogillar den, så många att den leder listan i en bekämpningsbok över ogräs. Hörde att den kallas för skvallerkål, det visste jag inte, men det verkar vara ett gräsligt passande namn! Hm......även bland ogräset finns skönhet och värde, men inte hos kirskål!
Alla tankar på kirskål och vedervärdigt ogräs mellan stenplattor måste vänta......
Jag njuter nu, precis nu när jag sitter här med min kaffemugg denna tidiga morgon, av allt det som finns precis utanför min dörr. Tacksamhet!

Båda valparna skuttar in här med sina "Pappor" om en liten stund. De är så otroligt söta, ivriga (...alla fyra) och fulla av liv.
Hundgården behöver fixas!!!!
Hovslagaren kommer under förmiddagen och det tar sin tid. Jag brottas ständigt med dåligt samvete över att jag och Familjen inte hinner med våra hästar. Vi måste helt enkelt hitta ett nytt hem till de båda. Svår tanke.

Tillbakablick på gårdagen:
Äntligen dax för kvällspromenader, äntligen befriad från tidigt kvällsmörker. BonusPågen och jag tog en lång stärkande promenad i skogen, där det fortfarande ligger gott om skuggsnö och där träden står djupt i vatten på flera ställe. Vildsvinen har härjat fritt och redan bökat upp mängder med mark i sin jakt efter föda. Elände för markägaren.
Det var en bra gårdag.

2 kommentarer:

bedtimedesign sa...

"Skvallerkål.. Gräsligt passande namn"
Hehe där fick du till det ;D

Kärlek
LilleBror

Anonym sa...

man måste kämpa och ta sig över sina fördomar...

Det gjorde jag. Jag åt kirskål. det var gott. Sen har jag aldrig ätit kirskål mer.

Timus