tisdag 1 mars 2011

Jord.


Go´morgon!


Klockan är 06.19 och det är tisdag.
Snö och vind.
Termometern visar - 3 grader.



Utsikter för dagen:
Dagen hade varit fullkomligt omöjlig och jag var tvungen att göra en omdisponering av min tid, en putteliten förändring, men något som jag aldrig brukar göra. Jag körde och handlade på kvällen, några mils bilfärd till livsmedelsbutikerna i Tomelilla. Fullkomligt annorlunda för mig och märkligt nog lite mysigt att "rymma" mitt i kvällsmatstid.
(Inte mycket som roar....)
Det som gjorde mig extra glad var synen som mötte mig direkt utanför entrén. Där i högavis, i knall orange och grönaste grönt, hade det placerats mängder med plastsäckar och inte vilka säckar som helst, utan vårens allra första omgång med planteringsjord och torvmull!
Vårtecken! Planteringsdax!
I min kalender står det att jag ska ut och klippa mina hallonbuskar i mars........ett stort skämt för vem vill stympa frusna och snöskadade hallongrenar, i alla fall inte jag, det kan aldrig vara rätt. Jag tror att växtzonerna har förflyttats i vårt avlånga land så jag väntar nog ett tag till.
Hallonbuskarna fick mig hur som helst att tänka på stora röda eller gula bär och på en liten Pojke, lilla Familjens största bärälskare, med stora glittrande ögon och munnen full med bär. Underbart! PussUnge!
En hög med gröna plastsäckar kan verkligen sätta fart på förhoppningar och jag ska absolut köpa mig några säckar på fredag. Bäst att vara förberedd. Snart vill pelargonerna ha ny jord och de små sticklingarna vill ha mer jord. Härliga tider!

I dag är det en dag som alla andra, arbete väntar och för övrigt är allt bara en transportsträcka. Ruggigt, men antar att livet bara måste få vara så, just här och nu.

Tillbakablick på gårdagen:
Mitt arbete satte krokben på mig och all planering var som bortblåst, det är bara att "gilla läget"!
Gårdagen blev trots allt en effektiv dag.


3 kommentarer:

Anonym sa...

vill du ha ett långt liv?
Önska dig då många långa sköna transportsträckor. Allt det andra är "bara" korta pauser

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Anonym!
Är ett långt liv det samma som ett bra liv?
Hm.....nu ska jag ta mig en rejäl funderare!
Tack.

ejsa sa...

säckarna du har på bilden kände jag igen då jag besökte Coop i dag.