torsdag 17 mars 2011

Väntrum.


Go´morgon!



Klockan är 05.58 i denna stund och det är torsdag.
Det blåser.
Termometern visar - 1 grad.



Utsikter för dagen:
Sitter i ett kalt, tyst och fult väntrum, bläddrar i några väl lästa magasin från förra året. Julbord, nyårsmat, Victoria och Daniel........fullkomligt uttråkade. Jag kan inte begripa varför väntrumsblaskorna aldrig uppdateras, de ligger där sönderlästa och fula med väntrummets namn stämplat både här och där och blir nästan till en förolämpning mot mig som kund/patient. Ligger de nya och färska prenumerationerna månne på personalrummet?
Tack och lov för alla gratistidningar som ligger i sina metalboxar, strategiskt utplacerade där folk kommer samman, där folk måste vänta.
Jag öppnar mitt färska, oskrynklade nummer och läser om "gryningspyromanens" alla hittepå och jag förfasar mig över allt som drabbar Japan, tar del av kärnkraftsdiskussionen och minns när jag som ung Mamma protesterade mot Barsebäck.
Mitt i denna blandning av lokal- och världsnyheter och av nonsensskvaller så blir jag störd av helt tokig annonsering.
"Långt hår på 2 minuter med hjälp av äkta hår"
"Laser för alla, bli fri från glasögon och linser för 9.900 kr per öga"
"Öka hudens cellförnyelse med aha/pha"
"Lös dina lån med privatlån och spara 1000-lappar"
"Bli av med magfettet och strama upp ansiktet från 500 kr per behandling"
"Hitta din partner på speedflirt"
På en annan sida berättas det om hur magsäcksförminskade patienter lämnas åt sitt öde.....
Budskapen haglar: Du duger inte som du är! Du måste göra en förändring! Du behöver bli vackrare, rikare, lyckligare! Köp, köp, köp ett nytt liv och tro att du blir lyckligare!
Kärlek kan inte köpas för pengar.
Vad finns det egentligen att läsa? Jag letar efter positiva nyheter, något som är glädjebringande. Finns inte! Säljer inte!
I den stunden lägger jag min gratistidning i tidningshögen, sätter mig i den obekväma stolen och försöker gestalta mig i det som är. Ett väntrum, en öde ö i en ocean, en plats för stunden delad med andra som tycks vara lika uttråkade som jag. Vi bara väntar i ett väntrum.
Fruktansvärt tråkigt!
Livet är fullt med väntrum, mötesplatser där vi sitter med okända och väntar och väntar.......dessa alla rum borde få högprioritet i den verksamhet där de befinner sig!
Väntrum är ångest.

I dag är det 17:3, ett härligt minne från utbildningstiden och en namnsdag att minnas.
Danko valp är på väg hit, söt och full av upptåg.
I kväll packar jag min väska :)

Tillbakablick på gårdagen:
Taxirörelse! Fram och tillbaka och kors och tvärs.
Det var en fartfylld dag.

2 kommentarer:

ejsa sa...

Tjingeling.... Här är det en till som satt i väntrum i går. Förmodligen något gammalt skyddsrum för det var kvar fästen till stora tunga järndörrar på sidorna som var format som ett valv, och det var vitt och åter vitt. Här på ett runt slitet bord låg en tidningshög som var mer än väl sliten. Brydde mig inte ens om att titta i den. Utan tog upp min bok som jag alltid har med mig. Så märkligt.... Jag skall också packa en väska i kväll... Kan kanske betyda att vi ses i vimlet...*ler*

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Ejsa!

By coincidence :)