måndag 28 mars 2011

Nya tag.


Go´morgon!


Klockan är 06.14 och det är måndag.
Regn och blåst.
Termometern visar + 1 grad.



Utsikter för dagen:
Sommartid och mörkermorgon i kombination med ruskväder och dunderförkylning.
I dag var det en ren pina att lyfta undan det varma goa täcket. Mörkret är värst och där efter kommer luftrören som fullkomligt har kollapsat.
Vill inte!
Jag har en intensiv överläggning med mig själv hurvida jag egentligen är sjuk eller ej och det blir (som vanligt) plikten som vinner över lättjan & förkylningen.
" - Upp och hoppa! - Ligg ej och dra dig! - När du blir gammal vill ingen ha dig!"
Hm.....en del föräldrabudskap är mindre bra :)
Jag läste att dagens ungdomar ser allt för lätt på sina sjukdomstillstånd och att de har en benägenhet att sjukskriva sig och plocka ut sjukdagar för att vila upp sig när de känner sig trötta.
Moralens väktare slår till; Ungdomar av idag! Slöa, slappa och egoistiska!
Jag tycker att de gör helt rätt! Det är precis när man känner sig slutkörd som man ska ta sig rätten att pausa, för att sedan orka ta nya tag. Det är då som arbetskollegor och framför allt chefer ska stötta och förstå, det är då som vi måste lita på varandras egna bedömningar istället för att känna misstanke och avund.
Detta är ett tänk långt från min generations så kallade "pliktkänsla", som många gånger bottnat i rädsla för andras åsikter och eventuellt "skitsnack" på arbetsplatsen.
Om vi som nu är övervuxna hade varit lite mer generösa mot oss själva och varandra så hade vi kanske inte gått omkring och osat hett under långa perioder eller gått rakt in i väggen när vi inte längre hittar dörren.
Avund är att betrakta som en dödssynd!
Förändringstid välkomnas!

I dag är min arbetsplats förlagd till Eslöv under eftermiddagen. Staden som en gång fick utmärkelsen som Sveriges tråkigaste stad och kanske fortfarande är.

Tillbakablick på gårdagen:
Mannen överraskade med att bjuda på en söndagsutfärd till Småland, härligt! Lite trafik, bra väder, skog, sjöar, röda stugor och en underbart god lunch. Avkopplande och mysigt! Det var längesedan vi gjorde en klassisk söndagsutfärd och det smakar definitivt mer! Tack min Man :)
Earth Hour finns i tanken. Vi tog till vara på klimattimmen och kopplade av i stearinljustes sken under tiden som himlavalvet var mer stjärnbestrött än någonsin. Stillsamt och underbart vackert.
Gårdagen var bra.





3 kommentarer:

ejsa sa...

Det är härligt med överraskningar, förmodar att ni åkte miljövänligt.

Anonym sa...

i min sena ungdom när jag ännu hade en fast anställning insåg jag att det "är bättre att stanna hemma och vara sjuk två dagar" än att kämpa på och sedan vara sjukskriven fjorton dagar. Denna insikt förmedlade jag till bl a mina elever på Dramatiska Institutet. Det har gått bra för dem alla....

Vila och ha det bra!

Timus

Go´morgon Österlen ! sa...

Kära Timus!
Lyckliga de dramaelever som fått ta del av dina kunskaper!
Det slår mig plötsligt att denna så kallade "pliktkänsla" kanske är könsbunden, att det är vi kvinnor som har fullt upp med att vara så otroligt lojala, duktiga och dessutom bekymrar oss i onödan för andras eventuella ogillande och tänkande.
Skulle inte förvåna mig.....syster duktig :)