måndag 31 maj 2010

Äppelblom
























Go´morgon!

Klockan är 06.55 och det är måndag.
Det regnar och blåser.
Termometern visar + 9 grader.



Utsikter för dagen:
Det är härligt att lära känna en ny människa när det finns en ömsesidig glädje i att ens vägar har korsats. Man behöver och vill ha tid till att se varandra och lyssna på varandra.
Spännande samtal växer fram, likheter och olikheter konstateras. Försiktigt trevar man sig fram från olika håll, skratten är många och värmen blir stor. Känslan av att man kommer att bli betydligt mer än bekant är påtaglig och vänskapens pussel börjar läggas och bit för bit passas in. Vänskapsband ska knytas i avsikt att bli bestående.
Det är en gåva att möta en Vän som vuxen.
Det är härligt att ha en generös Familj där ålder inte har någon betydelse för umgänge.
Mannen och jag har kära Vänner i någon av våra Söners Vänner och tvärtom. Här finns ingen åldersfördelning utan deras Vänner är våra Vänner och omvänt. Det är jag otroligt glad och tacksam över.
"Ju mer vi är tillsammans, ju gladare vi blir"

Det är ljuvligt att se små barn möta någon som de tycker om, någon som ofta påminner om dem själva. Helt förutsättningslöst inleds kontakten, kanske att en leksak sträcks fram och så tänds ett alldeles speciellt ljus i små barnaögon och leken är igång. En kompis är funnen.
Att sedan ha en bästis att bli förälskad i som övergångsobjekt mellan föräldrar och kärleken är värdefullt, en bästis som fattar allt och som finns där hela tiden. Underbart!

"Bättre en Vän i skogen än tio Bekanta i staden".........eget hittepå en gång på 80-talet.

Naturen är som alltid min helande kraft och nu gäller det att passa på mellan regnskurar och blåst för att få möjligheten att njuta det som enligt årstiden ska vara våren.
Liljekonvaljerna står i blom och nu läste jag mig till att de är fridlysta i Sverige. Jag som alltid älskat att plocka liljekonvaljbuketter. Nu får det bli en mycket liten bukett plockad med största försiktighet så att rotsystemet inte tar skada. Vilken fantastisk doft!
De förvildade äppelträden blommar i markerna, de är betagande vackra och det är en lycka att se och uppleva den skönhet som äppelblom ger. Romantiskt!

I dag ska jag ta itu med nya uppgifter som numera ligger ålagda mig. Lite ovant att vara den som ska göra både det ena och det andra för att vardagen ska flyta på, men allt ska nog ordna sig till slut och en del ambitionsnivåer får sänkas, vilket kanske bara är till nytta. Vi befinner oss i en prövotid som så småningom ska utvärderas. Än så länge känns allt helt ok.

Tillbakablick på gårdagen:
En söndag som passerade i långsamt och behagligt tempo. En skön promenad i skogen, lite bläddrande i olika månadsmagasin och dagens SDS. Lite god mat och några fikapauser. Fullkomligt avkopplande.
StoreBror åkte tillbaka till Köpenhamn. Mannen tog husets unga män med på bio, lilleBror och jag satt vid köksbordet och småpratade om livets väsentligheter.
Det var en härlig söndag.



3 kommentarer:

Anonym sa...

tack kära vän för "livets väsentligheter" Det ger näring åt de goda tankarna.

Din "bekant i staden"

Timus

Go´morgon Österlen ! sa...

Timus!
Du är både min Vän i skogen & min Bekant i staden! Jag är din Vän i skogen :)

Anonym sa...

... tänk vilken ära,...

..ATT FÅ VARA BÅDE OCH....

Timus