fredag 21 maj 2010

Vandring


















Go´morgon!


Klockan är 07.21 och det är fredag.
Termometern visar + 14 grader!
Det är sol!


Utsikter för dagen:
Sommaren är på besök i våren! Varmt och sol, underbart!

Jag trodde att jag skulle tappa andan och fick koncentrera mig på min andning, speciellt utandningen. Jag kunde även konstatera att min koordination inte har förbättrats med åren....övrigt fanns att önska!
Väninnan och jag hade bestämt oss för att vandra över Brösarps Norra Backar tillsammans med hundarna, som omväxling och långt borta från alla de militärer som just nu invaderar vår kust. Väninnan hade tryckt ut en karta och vi följde den orange utstakade leden.
Ganska omedelbart stod vi inför en klättring i sand och grus som vi inte riktigt hade räknat med, det var bara uppåt som gällde. För kort uppvärming, hög puls (bra förbränning) och vissa problem med syresättningen uppstod.
Benen är mina pålitliga trotjänare och de tog mig med bestämda steg uppför backarna,hjärnkontoret däremot lade märke till alla underbara hedblomster och signalerade stanna. Det uppstod en inre kamp, där hjärnan och självbevarelsedriften vann över hjärtat. Hade jag stannat hade jag tappat ork.
Väninnan stegade på framför mig, vig och säker, snabbt och kontrollerat och i god kondition. Jag kände mig gammal, fet och snubblande nära en hjärtinfarkt....
Hur som helst så kom jag upp och det betalade sig (som alltid på höga nivåer) väldigt väl!
Allt prat om att Skåne är platt som en pannkaka kan numera avslutas.
En flock med betande islandshästar och nya små fölungar gjorde känslan ännu bättre och när ett gäng danska damer i åldern 70+ dök upp med sina kameror insåg jag att det fanns genvägar till detta paradis :)
Jag blev underbart förtjust i all mandelblom på backarna, så liten och späd och med en ljuvlig doft av vår och av vita lena tvålar.
Vi vandrade längs med porlande vattendrag, njöt av allt vi såg och doftade. Vi umgicks med våren i paradiset.
Sedan ska det naturligtvis vara lite strapatser och vi lyckade gå fel när vi avvek från kartan och hamnade i en väl inhägnad hage med eltrådar i rader som vi inte lyckades ta oss igenom. Det blev väl några kilometer längre tur, men tanken på den kaffetermos som väntade i bilen gjorde att benen bara gick och gick.
Det var en hälsosam vandring för både kropp och själ. Det blev även en välbehövlig påminnare om mer motion för min egen del och bättre skor.
Åk till Brösarps Norra backar och njut Österlen......och det finns genvägar :)

I dag ska jag fylla på matföråden, träffa en ung Man i Ystad för en fika vid havet, köpa en del blomster till morgondagen och sedan väntar förhoppningsvis en trevlig kväll med delar av Familjen framför grillen. Härliga fredag!

Tillbakablick på gårdagen.
Jag blev arg igen ?! Inte bra och jag hoppas att det var sista gången för en lång tid framöver.
Jag är en fredfull person som uppskattar samförstånd och samarbete. Konflikter är nödvändiga och en del av livet, men det mesta kan man resonera fram i jämnlikhet.
Hemskt och sorgligt med människor som får sin näring i konspiration, självömkan och bitterhet.

FC Österlen vann stort i går och vår mellanBror satte fyra av målen, härligt att han är i spelform igen!
Vi tror på FC Österlen! Grattis grabbar....och alla trogna supporters som följer laget i ur och skur :)

Muller från himlen och en intensiv värme. Naturen exploderar och jag är lycklig. Äntligen varmt!
Bra gårdag!



2 kommentarer:

ejsa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ejsa sa...

Hej.
När jag läser din blogg i dag så kom jag att tänka på diktsamlingen "De sju dödssynderna". Där finns både Mandelblom och bitterhet.


Blomman bitterhet

Blomma blomma Bitterhet,
hur står du nu så full
av guldmogen honung
för all din beskhets skull.
Hur dignar du av skänker,
som ängarnas mandelblomma
väl aldrig kunde bära,
den blidhyllta fromma.

Plåga och välsignelse --
var har väl sin.
Inte vet jag livets mått,
men vet att du blev min.
Din kalk var som eld.
Din saft var som galla.
Du bjöd sju bedrövelser,
och jag drack dem alla.

Blomma blomma Bitterhet,
hur blev du sist så rik
på varmgyllne honung,
som är solljuset lik.
Här står jag, matt av sötman
i din klarnade gåva.
Med Adam vill jag jubla.
Med Job vill jag lova.

Vill även passa på att få önska er en trevlig Pingst.