tisdag 18 maj 2010

Diskussioner



Go´morgon!


Klockan är 07.00 och det är tisdag.
Termometern visar + 8 grader.
Det är sol.






Utsikter för dagen:
Strålande sol, äntligen! Vilken underbar morgon att vakna till, ljuset flödar och allt har plötsligt blivit betagande grönt, otroligt grönt! Nu trivs jag :)

Jag är tacksam för att jag tog upp begreppet tacksam på Go´morgon Österlen härom dagen. Familjen har nu haft vilda diskussioner kring tacksamhet och åsikterna spretar rejält. Det är härligt när det blir lite högt i taket och åsikterna går isär! Vilken energi!

I vår Familj tycker vi ofta olika, vilket gärna leder till ett debatterande som både kräver sin tid och sitt sammanhang.
Många åsikter handlar om generationsklyftor eller samhällsfrågor i stort. Ingen blir oberörd och vi brukar alltid enas på ett eller annat sätt och vi respekterar alltid varandras åsikter, även när tongångarna blir höga.
Som ensam kvinna kan jag bli fullkomligt galen på Mannen och Sönerna, som stundtals gaddar ihop sig med ett leende på läpparna och absolut inte förstår mina åsikter. De är retfulla och de har kul där de sitter och utbyter menande blickar till varandra.

Vår mellanBror kan vara en riktig "stridstupp" och han har en synnerligen god uttrycksförmåga och många kloka tankar. Han är envis som bara den och har ofta rätt i sina åsikter!
LilleBror är ödmjuk, förståndig och säger väldigt mycket bra, när han väl ger sig in i diskussionens hetta. Han är också en fantastisk medlare och vågmästare i samtalen.
StoreBror är en god lyssnare. Han är förstående, envis, spännande att lyssna på och han drar sig tillbaka efter diskussionen med sin egen vetskap och kunskap i tryggt förvar, oavsett samtalets utgång.
LillaSyster vill aldrig vara med i diskussionerna, utan lämnar oss andra åt vårt öde.
Mannen vet hur allt är och är otroligt bestämd i sina åsikter. Han har talets gåva och gör sitt bästa för att övertala oss andra om hur rätt han har.
Jag själv är en envis rackare som gillar motstånd och som vill lyssna in på vad var och en har att säga och allierar mig sedan med den som ligger närmast min egen tankegång, enkelt och bekvämt.
Det blir en del liv livliga och trevliga familjekvällar! En utomstående hade förmodligen blivit en aning orolig och undrat över vårt märkliga sätt att förhålla oss till varandra. Här är det inga klappar på axeln utan här ska korten på bordet och saker och ting ställas till rätta :)
Hjärtligt och kärleksfullt! Min underbara Familj!

I dag ska jag njuta solen och stjäla mig en stund i trädgården under förmiddagen. Hela eftermiddagen är lika med arbetsdag.
StoreBror är här för att vila och kurera ett smärtsamt diskbråck. Stackars, stackars honom!

Tillbakablick på gårdagen:
Jag mådde inte bra igår, men det gav med sig fram emot kvällen. Fick hur som helst ordning på huset, vilket var välbehövligt.
Skönt att storeBror lyckades ta sig hit med sin värkande rygg, nu ska vi ta väl hand om honom.
Gårdagen var bra.





4 kommentarer:

ejsa sa...

Jag kan höra och se er diskutera... men du! era söner brås då verkligen på både dej och maken... Dom har fått lite av era bådas goda egenskaper för diskutioner....

kockajäveln sa...

vilken ljuvlig blogg du har!:)

Anonym sa...

....jag inbillar mig att jag var där..

Timus

Go´morgon Österlen ! sa...

Hej Chili och tusen tack!
Kul att du är här och välkommen tillbaka :)

Timus.....jag önskade att du var här!

Ejsa, jag och mannen är otroligt stolta över våra vuxna Söner, men de är sig själva och vi har bara.....putsat till dom lite :)