fredag 14 maj 2010

Stadens lunga


Go´morgon!

Klockan är 07.52 och det är fredag.
Termometern visar + 8 grader.
Det är gråmulet.



Utsikter för dagen:
Jag tänker en hel del på en park i Amsterdam, en stadens lunga som heter Vondelpark. Det är en fantastiskt vacker park, allt var grönt och vattnet flöt stilla när jag och Väninnan var där. Blommorna hade slagit ut och det luktade vår. Stadens människor cyklade i sin park, barnen lekte och någon hade den underbara förmånen att bo längs med vattnet. Väldigt rogivande.

Detta har fått mig att längta till min stads park, till Slottsparken och Kungsparken i Malmö där jag tillbringat oändligt med tid. Som liten på lekplatsernas gungor, som skolflicka på väg till det stora vackra biblioteket i parkens utkant, som tonåring pussandes på något hemligt ställe eller solandes på gräset, som ung förälder på promenad med Sonen för att mata ankorna....
Slottsparken och Kungsparken förenas med en bro och utgör ett enormt stort grönområde av olika karaktär i Malmö. Den sträcker sig från Öresund vid Ribersborg upp till Gustav Adolfstorg mitt i city och är fantastiskt vacker. Minnen som har sin betydelse i mitt liv.
Jag ska ge mig själv en vårpromenad i "min park" en dag inom en inte allt för lång framtid.
Längtar.

I dag ska Mannen och jag åka med husets Unga till just Malmö. Det ska göras en hel del klädinköp till var och en, så vi passar på och tar denna skollediga dag i anspråk. I bästa fall hittar vi en studentkostym, om vi får den blivande studenten att orka stiga upp ur sängen nu på morgonen och följa med...
Misstänker dessvärre att det kan vara mycket ledigt folk i farten, men det får vi stå ut med. Blir det får trångt hittar vi oss ett fik att pausa vid. Ska bli trevligt!

Tillbakablick på gårdagen:
Varje dag som avslutas är en dag som tas ifrån livet.
-Denna dagen ett liv, sa Farbror Melker på Saltkråkan.
I går var det inte min dag och ju mer åren går desto mer vill jag somna med en värdefull dag i minnet. Det behöver inte vara något stort, men det ska ha en betydelse.
I går passerade hela dagen, var lång som ösregnet utanför och gav varken värme eller glädje. Det var faktiskt en väldigt tråkig och innehållslös gårdag.
Varje ny dag är en ny möjlighet :)

Inga kommentarer: