onsdag 5 maj 2010

Tids nog


Go´morgon!


Klockan är 07.08 och det är onsdag.
Termometern visar + 5 grader.
Det är sol och molnigt.


Utsikter för dagen:
Jag vaknade med en sömnig och morgongosig Paco valp vid min sida. Han är sötare än sötast där han ligger mycket nära och bedyrar mig sin kärlek. Hans lilla väsen väcker minne och moderskärlek.
Hög tid för barnbarn.....

Alan Alexander Milne gav världen ett mästerverk när han skrev boken om den existentiella lilla nallen Winnie the Poh och hans kamrater i Sjumilaskogen.
Våra barn har fått den berättad och älskat den. När Walt Disney gjorde film av det hela blev det fullkomlig succé, om än en hel del annorlunda än boken.
Jag minnes en tidig sommar med de två äldsta Sönerna som små och hur vi låg och kastade Puh pinnar vid ett vattendrag i skogen. Jag minns också när lilleBror bara något år gammal fick en Nalle Puh i gult tyg av sin Mormor och hur han inneslöt den i sin famn under flera år. Vår mellanBror var Familjens egen ljuvliga Tiger :)
Som vuxen har jag ofta glädje och användning av alla de klokheter och funderingar som denna saga har berikat mig med.
En god saga har en helande kraft.
Just nu handlar familjelivet om en hel del nya och avgörande beslut på alla håll och kanter.
Jag går här och funderar och tänker att man kanske ska prova med att låta besluten fatta sig själv och ha mod att vila i den tanken och möjligheten. Att våga förlita sig på det rätta ögonblicket och prova med att släppa taget om sig själv......
......då kom jag att tänka på filosofernas filosof Nalle Puh och plockade fram vår kloka gamla sagobok.

"När bäcken hade hunnit så långt som till Skogsbrynet hade den vuxit så den nästan blivit en å, och när den var så stor lät den bli att hoppa och skutta och bråka, som när den var liten, utan rörde sig långsamt. För nu visste den var den skulle ta vägen och sa till sig själv:
Det är ingen brådska. Vi kommer tids nog fram."

Idag ska jag rätta till en del fel och missuppfattningar. Jag behöver förmodligen uttrycka mig mycket klarare och enklare än jag gör. Träna ännu mer kommunikation!
Det finns en del arbete kvar som behöver vara klart under dagen och sedan blir det dax för lite trevliga förberedelser inför morgondagen.

Tillbakablick på gårdagen:
Väninnan och jag var en långtur med hundarna vid Haväng och Vitemölla när jorden plötsligt skakade och himlen började döna! Otroligt obehagligt oljud! Vi befann oss i utkanten av en krigsmanöver och i luften flög jasplan på låg nivå.
Fina hunden Wilma blev panikslagen av oljudet och sprang i full fart mot havet. Vi letade överallt efter henne (oroligt!) och fann henne slutligen vid Vitemölla p-plats där hon låg och tryckte vid bilarna. Fel bil men långt bort från oludet, klok hund och lyckligt slut :)
Jag tycker att jag står och stampar på samma fläck och får inte uträttat det jag ska, vilket är frustrerande eftersom jag egentligen är överhopad med arbete. Koncentrationsbekymmer!
Gårdagen var bra.






4 kommentarer:

ejsa sa...

Några underbar citat från Nalle Puh
"Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Visst är den söt? Eller denna "För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig." Är själv en som gillar att läsa Nalle Puh för våra minsta.
Ha det bra och nu gäller det att skaka av all stress inför morogndagen. Själv har jag redan börjat njuta.

ejsa sa...

Måste bara få göra ett tillägg ang Nalle Puh....
"Kanin är begåvad, sa Puh tankfullt."
"Ja, sa Nasse. Kanin är begåvad."
"Och han har Hjärna",
"Ja, sa Nasse, Kanin har Hjärna".
Det blev tyst en lång stund.
"Jag antar, sa Puh, att det är därför han aldrig begriper någonting".

Anonym sa...

.... vad är det som pågår? Det finns inga beslut som fattar sig själva. Bara Du själv bestämmer.Kom loss nu! Berätta!

Timus

Go´morgon Österlen ! sa...

Timus min Vän!
Nu är det dax för en god middag och några glas gott. Längtar efter dig och Frun! Jag återkommer!
Men....är du verkligen helt säker på din sak? Om man bidar sin tid kanske besluten tar en helt annan riktning än vad som var tänkt från början. Det finns mycket som inte ska förhastas.
Skönt att Du finns där :)