lördag 22 maj 2010

Innerst inne


Go´morgon!

Klockan är 05.33 och det är lördag.
Termometern visar + 13 grader.
Det regnar.


Utsikter för dagen:
Jag har anledning att funderar över alla dessa roller som vi människor spelar under vår livstid. Det finns så många situationer i livet då vi tar på oss roller och på så sätt döljer den vi egentligen är. Vi har en yrkesroll för att genomföra ett uppdrag, vi ändrar stil för att passa bättre in och vi kanske inte vet om vi egentligen duger som vi är.
Vi skapar något i vår hjärna som egentligen inte finns i vårt hjärta. Vi kanske inte gillar den vi är och vill vara någon annan.
Det kan vara en fara att blotta sitt verkliga jag med alla de fördelar och brister som man besitter. Kanske att man inte räcker till, inte blir uppskattat eller accepterad. Man börjar föreställa sig.
I ungdomsåren provar man sig fram i olika stilar och beteende, men för många varar det hela livet. Känslan att inte duga som man är, osäkerheten gömd bakom en fasad.
Vi vill så gärna passa in med en eller flera personer och vi rättar oss i ledet eller förändrar oss för att bli den någon annan önskar. Till slut kan man tappa bort sig själv, vem man egentligen är i sitt hjärta.
Mängder med tid hos terapeuten väntar eller så stoppar vi huvudet under armhålan och går vidare och tror att allt går att stoppa undan eller glömma. Fel, fel, fel!
Vi kan inte dränka våra känslor i arbetstid, motionera eller träna bort ångesten, äta eller inte äta, dricka på tok för mycket, beskylla andra för vår livssituation eller passivt betrakta vår egen undergång.
Långt där inne inom oss själva finns vi, den person som är jag själv. Det är ett hårt arbete och kräver mycket mod att våga möta sig själv och sedan respektera, acceptera och förlika sig med sig själv och sin historia.
Vi är alla unika och det finns bara en av oss.

Man blir sårbar när man blottar sina tankar. Det är ett risktagande.
Jag skriver Go´morgon Österlen med mina mina tankar och funderingar. Jag delar med mig av mig själv precis så mycket och så länge som det känns rätt för mig och i respekt för de jag skriver om. Någon är intresserad av mina ord och någon irriterar sig på mig.
Jag mår bra av att skriva och jag tycker om att dela med mig. Någon annan vill veta vad jag tänker och tycker och vad jag gör. Några läsare ger sig aldrig till känna, vill inte synas och blotta sig. Någon ger tillbaka och delar med sig. Mina ord går ut i rymden och hamnar hos okänd mottagare.
De som läser får veta en hel del om mig.
Utlämnad? En risk att ta och en möjlighet att greppa. Jag är jag.

I dag och i morgon väntar konferens och rekreation på Ystad Saltsjöbad. Härligt att kombinera kunskapsinhämtning med vacker och avkopplande miljö. Mannen kommer att njuta SPA-avdelningen och jag ser fram emot en lång och härlig promenad längs med havet i eftermiddag.
I kväll väntar dukat bord och god mat, underbart! Hoppas vi får ett rum med fönster mot havet!

Tillbakablick på gårdagen:
Åska och störtregn så gott som hela dagen. Trist!
Jag och en ung Man åkte till ljuvliga Åbergs trädgårdar i Ystad och tog en fika i deras växthus under tiden som åskan bullrade och regnet forsade, mysigt!
Det var en bra gårdag.

2 kommentarer:

ejsa sa...

Önskar er en underbar spa/konferenshelg.
Hoppas att ni hinner njuta av värmen och solen också.

Anonym sa...

det är spännande att läsa dina tankar... jag tänker på dig

Timus