tisdag 4 maj 2010

Inredning pågår.


Go´morgon!


Klockan är 07.09 och det är tisdag.
Termometern visar + 5 grader.
Det är mulet.


Utsikter för dagen:
Jag känner mig gnällig. Det har blivit kallt igen, det är hemskt och jag småfryser hela tiden. Jag behöver sol och värme, men väderleksprognosen ser dessvärre dyster ut. Inte alls bra.

Inredning pågår.
Ännu ett sovrum är tapetserat och nymålat och jag har äntligen kommit fram till ett beslut. Rummet får en basfärg i vitt och creme. Sedan ska det få inspireras av vårens skira ljusgröna ton med något enstaka inslag av blåaste blått, på gränsen till violett.
I taket ska jag hänga en lampkrona och på det vitlutade golvet ska jag lägga en fluffig ryamatta.
Rummet är vackert men är långsmalt och har flera fönster, vilket gör det något svårmöblerat. Mannen måste hjälpa mig med att ordna ett snyggt elementskydd.
Kanske sängen ska bytas till en bredare eller en dubbel, kanske sänggavel..... det är något att fundera över och ta ställning till.
Ett gammalt klädskåp ska sandpappras och snyggas till, en läcker stol behöver inköpas.
Det är dax att gå till verket och under nästa vecka sätter jag igång. Det finns mängder med idéer som susar runt i min skalle. Väldigt angenäma bekymmer :)

Idag händer en annan trevlig inredningsdetalj och en fullkomlig nödvändighet i detta hus. Våra tolixstolar som vi beställde från Frankrike i julas har äntligen nått Österlen.
Jag kan inte räkna hur många olika mat- eller skrivbordsstolar som förbrukats hos oss under åren. Alla går sönder av omilt sittande och hemska dragkedjor på jeansens bakfickor.
Flera av våra ungdomar har "myror i brallan" :)
Tolix är fransk industridesign och stolarna är av plåt. Helt underbart, de går inta att vricka sönder, de är snygga och lite märke här och där ger bara patina. Perfekta för vår Familj!
Det ska bli jätteskönt att bli av med de läderstolar vi köpte för några år sedan och som nu har gjort sitt i detta huset. Mot Måsalycke.......och kanske ett blivande loppisfynd till någon?!

Tillbakablick på gårdagen:
Kallt och hemskt.
Jag arbetade undan en del "dåligt samvete" och kom en bra bit på vägen, men mer återstår. Det är något irriterande när man är beroende av andra människors tyckande och tänkande för att komma vidare. Allt tar för lång tid och frustrationen lurar.
StoreBror hann klart med sin rapport och fick den inlämnad på målsnöret. Skönt!
Jag är nöjd med min gårdag.

3 kommentarer:

ejsa sa...

Men hörre du där!!!! Kan man få tinga två av dom stolar som skall till Måselyckan eller loppis...... Tror säkert att någon blir glad för aatt få ha en sådan på sitt rum och lägga kläder. Här är vi inte så kräsna.**ler**

Go´morgon Österlen ! sa...

Kräsna och kräsna....stolarna är era!

ejsa sa...

Tusen tack... Dom är ju så jätte fina.