måndag 17 maj 2010

Körsbärsdal


Go´morgon!

Klockan är 06.12 och det är måndag.
Termometern visar + 7 grader.
Allt är grått och blött.



Utsikter för dagen:
Det är inte alltid som det händer så mycket i en liten by på landet. Dagarna har sin gång, vi tar det lite lugnt och har fullt upp på en och samma gång. Vardagens plikter, privat- och familjeliv har inga tydliga gränser för vad som är vad. Allt bara flyter.
Väderleken har stor betydelse för vardagens rutiner och vi följer årstidernas skiftningar. Våra djur är en stor del av vårt liv. Familjebegreppet inkluderar många, oavsett antal ben och väsen.
Det känns tryggt och helt rätt.

Österlen ligger som en oas i Skåne med sin närhet till hav, städer och kontinenten. Allt går att nå på en timme eller lite drygt. Bussarna och tågen går dessvärre inte så frekvent som önskat, småbyar är isolerade från regionala färdmedel under veckoslut (obegripligt!) och bilen blir en nödvändighet för alla.
Öresundsbron är vår räddning när längtan efter stadspuls ger sig till känna. På drygt en timme når vi på Kastrup (eller Sturup) som tar oss vidare ut i Europa och har vi inte möjlighet att flyga finns Köpenhamn med allt vad en storstad kan önska.....förutom att allt är för dyrt.

Inget är så vackert som Österlen på våren. Allt är intensivt grönt! Vi lever i en stor körsbärsdal där äppelblom tar över när körsbärsträden gjort sitt. Det är betagande vackert. Men....ännu inte speciellt spännande eller uppseendeväckande. Fast vänta bara!
Allt exploderar i juni när "sommargästerna" kommer och slår upp sina fönsterluckor.
Trendiga krogar längs med kusterna öppnar upp, vinet flödar och grillarna går på högtryck i trädgårdarna och på gårdarna. Alla ska umgås, de bofasta Österleningarna utgör ett pikant inslag i sommargästernas liv och affären fyller på sitt förråd av delikatesser som efterfrågas av sommarfolket. Mycket blir annorlunda!
Kulturen går på högvarv, musiken tar plats på gods och slott, plantskolorna är ockuperade, skånskan blir minoritetsspråk....... då har sommaren kommit till Österlen!

Vi som bor här genom Österlens alla årstider vi väljer oftast att luta oss tillbaka och åskåda vår bygds förvandling under turistsäsongen. Det är trevligt, men också en aning märkligt eftersom alla dessa människor tar stor plats och flera av dem tar för sig rejält. De hörs och de syns och de tar mycket för givet.
Hur som helst så behöver Österlen denna invasion och sina gäster. Flera är beroende av dem för sin försörjning och vi gläder oss med sommarfolket och står ut med att vara några som de talar om på sina grillfester. När de åker hem talar vi om dem och deras yviga storstadsbeteende.....
Livet på landet är sannerligen annorlunda, eller är det kanske tvärtom? Kanske det är storstadslivet som är annorlunda!

I dag ska jag ta hand om mitt bultande huvud och försöka få ordning på huset. Fram med svabben och väldoftande såpa. In med färska snittblommor och så känns det omedelbart lite bättre.
Jag fortsätter mitt inredningsprojekt, men är just nu en aning beroende av Mannens välvilja till hjälp i form av styrka. Bred säng, läcker stol, litet skrivbord, härlig matta och stoooor målning i grönt jagas! Den som söker ska finna :)

Tillbakablick på gårdagen:
Kroppen känner fortfarande av den ilska som exploderat i mig.
Kanske "droppen som fick bägaren att rinna över" eller "man kan spotta på en sten tills den blir våt". Jag är inta arg längre, men hjärnan har reagerat snabbare än resten av kroppen. Så är det.
Gårdagen var händelselös.



3 kommentarer:

Anonym sa...

...förlåt mig för gårdagens dumma kommentar om Paco. Jag är ju bara lite svartsjuk.

Din

Timus

ejsa sa...

I bland kan vi behöva händelselösa dagar lite då och då. Idag var min fylld av frustration och jag har känt mig så maktlös.
Speciellt valet av min egen vardag.
Dags för förändring...

ejsa sa...

Har du sett att solen finns för oss i dag.