söndag 2 maj 2010

Pussel


Go´morgon!


Klockan är 07.17 och det är söndag.
Termometern visar + 4 grader.
Det är halvmulet.


Utsikter för dagen:
Vissa saker går inte att förklara. Det känns bara helt rätt från början och det kanske är slumpen eller ödet eller vad det nu kan vara.
Man möter människor som man aldrig träffat, men som ändå känns bekanta. Händelser som borde vara omöjliga, men som plötsligt känns helt självklara. Är med om situationer som man aldrig varit nära tidigare, men som man vet hur de ska utfalla.
Livets pussel är otroligt spännande!
Det gäller att leta bland bitarna, prova om de passar, lägga fel och så plötsligt finna den rätta biten, den som passar och möjliggör nästa bit. Detta pussel blir klart först när vi tar vårt sista andetag här i livet.
Tålamod med betoning på ordet mod!
Spännande.

Det är full aktivitet i mina fågelholkar. Små söta fåglar av olika sorter har valt sina boplatser och har fullt upp med att inreda och göra bekvämt inför sin ruvperiod.
Jag älskar vilda fåglar och är så tacksam för deras konserter och deras närvaro.
Sädesärlan går där och vippar med sin långa stjärt, talgoxen sitter vid våra fönster och tittar in, rödhaken sitter på stalldörrarna och håller utkik över gården, skogsduvorna kuttrar så mysigt.......det är bara skatorna och kråkorna som jag inte gillar.
Man kan inte älska alla.....!

Idag ska jag njuta vilodagen. Det blir en utlovad inköpstur med en av husets unga män och då kan det i bästa fall hända att vi passerar en handelsträdgård :)

Tillbakablick på gårdagen:
Jag var med och såg när FC Österlen vann över Esperöd med 5-0 i går. Mycket bra!
Dessa små idrottsplatser på landsbygden är fantastiskt fina, ett kulturarv som jag hoppas att byarna och kommunerna förstår att ta väl hand om och bevara.
Gårdagen var en bra dag.


6 kommentarer:

Anonym sa...

"Great Mideast Project" utnyttjar nu en annan minoritet liksom infiltratörer/kontraktörer/missionärer... Alltså, de som är mest lämpliga instrumenter som kommer från Ossetien, norra Kaukasus; tyvärr, utbildas vissa av de genom att lockas först till knarkhandeln... De är ursprungligen Khazarian judar, visar sig Kristen i Ryssland, låtsas muslimer i Minor Asien... Såhär kamouflerade och flexibla dem och därför rekryteras genom alla tänkbara metoder så att succéssivt gör de framsteg mellan muslimer nu... Behövs en sakkunnig om detta ämne då är det en av de mest lämpliga forskarna absolut den ökända fihuren Herr OKTAR. Folk önskar nu att Herr A. Oktar bör använda sina nyhetskällor på något effektivare sättet så att analysera den här inhemska maskerade fienden noga. Därmed upplyser OKTAR både vanliga folk och oberoende intellektuella om den smygamde faran... Den nya rekryteringens puppetter (mesta kallar sig Tjerkesser också) infiltrerar nu omfattande sättet både i kristna institutioner och muslim kretsar... De är inte hemlighet i EU idag, nästan alla vet exempelvis judar erövrar kyrkliga fasader, utnyttjar detat liksom helig industri; alla dessa börs-inversterare marknadsidkare agenter ertappas ofta att vara låtsas kristna.. Faktum; dessa maskerade instrumenter utnyttjar Jesus Krist helt äckliga sättet visar utställningar som Jesus vara homosexual etc etc... Kräk som kränker.... Avskyvärda överdrivelse helt på hjärntvättade svenska folkets bekostnad... Sådan kyrka självklart arbetar inte för Jesulärdum, tvärtom talmudian indokrinering... Speciellt efter K.G. HAMMAR ser vi sällan sanna kristna... Det är kristendomens eländet borde skaka alla sanna hederliga kristna... Men, när det gäller Minor Asien, då förvånar man ännu skakande sätett eftersom anti-islam projektena bedrivs i muslim-länder; helt ofattbart....
Sionistiska imperialismen som ligger bakom sådana falserier/omfattande projektena, absolut inte alls heliga... De struntar i heliga och morala värderingar i samhället för att de som hjärntvättade flock hatar ju mänskligheten... Talmudian dogmatism sorterar två varelser; GOY (människa, kan vara endast Jude); GOYIM (djur, kan vara all andra tvåbenta, vi) Den här processen utspelas nu i muslim länder och vissa (både villiga och anställda) opererar nu i Kefken/Kocaeli som pilot-area. Jag hittade den uppgiften i en amerikansk tidning, vet inte var Kefken ligger, vad Minor Asia betyda... Något som faktum; Herr A. OKTAR har möjlighet att komma till oss (välkommen, igen) upplysa folket om den processen (också). Snälla, forska/analysera och informera allmänheten för att vi är ju GOYIM, riskerar att drabbas sanna Holocaust av detta cyniska odjuret som hatar/hotar ständigt hela mänskligheten... Ni är ju kunniga för att detta är ju ert område; ni vet absolut bättre detaljerade än alla andra, säker!

Mvh.
Syster Birgitta H.

Anonym sa...

..... galningar finns överallt. Jag säger som prästen i Mellby.


Själv undrar jag: Vad är det för fel med kråkor och skator ? två av våra vackraste och mest intelligental fåglar.

Din

Timus

Go´morgon Österlen ! sa...

Käre goaste Timus!
Prästen i Mellby har helt uppenbart helt rätt!!
Men Timus....må så vara att dessa skator och kråkor har en viss intelligens, men de "roffar" på tok för mycket och ser bara till sig själva. Tjuvaktiga typer som väsnas och ställer till förtret!
Det som roar mig med dessa våra båda objudna och vingburna gäster är att de utkämpar ett eget krig här på gården. Må bäste fågel vinna :)

Anonym sa...

....man kan inte kräva av fåglar att dom ska se till främmande arters intressen. Det kan enbart vi unika varelser som kallas för människor göra. - och vi lyckas väldigt sällan. MEN

Det som är så fantastiskt med de så kallade kråkfåglarna - och då räknar jag inte bara skator och kråkor och kajor och korpar - utan även de mera prålande härfåglarna - Det som är så fint är att dessa våra flygande vänner bryr sig om varandra. De håller ihop. De "roffar" inte åt sig för egen del. De samarbetar och jobbar och sliter för sina familjers överlevnad. Och för sina vänners överlevnad. De bryr sig om varandra.
De andra fåglarna (som sjunger så vackert om kvällarna) sysslar enbart med att skrämma bort varandra - även sina egna jämlikar - från sina revir. Har du någonsin hört en stare, näktergal eller koltrast sjunga:"Välkommen till mig?. Deras vackra sång är stridssignaler.De hatar varandra och är rädda för varandra. Det vi uppfattar som under skönsång är enbar trumptetstötar med syfte att skrämma bort varenda jävel från reviret.
Kråkorna däremot är vänliga godmodigt kraxande individer som till och med ofta stultar omkring på åkrarna tillsammans - råkor kråkor kajor skator omvarandra på samma gräsmatta och plockar upp maskar och andra godbitar tillsammans. Jag haR aldrig någonsin sett en skata ställa till bråk med en kråka, aldrig sett en kråka hoppa på en råka. Dessa fåglar är antirasister. TOLERANTA GENTEMOT ANXDRA IVDIVIDER ÄVE OM DE SKULLE RPKA VARA SVARTVITA ISTÄLLET FÖR GRÅ

När jag tänker på livet efter detta (om det finns) så vill jag bli bli en fågel med vingar som kan lyfta mig över det världsliga och flyga......
Och om jag dessutom skulle få förmånen välja Fågel då vill jag vara en schysst grå kråka som sitter där i skymningen en oktoberkväll på Österlen och ropar med min grova kråkiga röst en hyllning till Dig.

För evigt - Din ornitolog

Timus

ejsa sa...

Ny vecka har nyss vaknat upp..... Hoppas att du får en toppen vecka och att den är fylld med äventyr och överraskningar. Kram

Go´morgon Österlen ! sa...

Timus min vän!
Jag blottar strupen!
Från och med nu ska jag omvärderat min syn på dessa stora och färglösa fåglar. Nu ska jag lära mig att tycka om kråkkrax och skatskrik......