torsdag 13 maj 2010

Diskriminering













Go´morgon!

Klockan är 06.47 och det är Kristi himmelsfärdsdag.
Termometern visar + 6 grader.
Det är blött och grått.


Utsikter för dagen:
Undrar hur många människor i Sverige som firar denna vår helgdag? Hur firar men Jesus färd till himmelen? Återigen är det vår bibliska historia som ger oss en välförtjänt ledighet från vardagens kämpande.

Att vara ung och funktionsnedsatt har sina problem. Inte bara de problem som själva funktionsnedsättningen medför utan alla de andra svårigheterna som ett funktionsnedsatt samhälle lägger som ytterligare börda på den unga.
Om nedsättningen inte syns fysiskt på utsidan förväntas det ofta från samhället att mognad ska ge resultat. Att Föräldrar ska ge struktur och en utvecklande vardag som "skärper till" den unges alla impulsiva och besvärliga beteende. Att den unge ska mogna och ta eget ansvar för sin vardag och sina beteende.
Hur kan något som är bestående läkas bort av egen kraft?
Om nedsättningen och beteendet är synlig på något sätt blir det lättare att få förståelse, men samtidigt stängs många dörrar eftersom vårt moderna och flexibla samhälle fortfarande inte prioriterar den som är avvikande.
Om det finns någon form av intellektuell nedsättning som omöjliggör ett eget samhällsengagemang för resten av livet så placeras man längst ner i hierarkin.
Det talas så fint om unga vuxnas möjligheter till olika spännande och intressanta gymnasieprogram. Skolorna skickar ut vackra broschyrer och lockar med alla tänkbara framtidsutsikter. Några elever får sin egna bärbara dator så fort de skrivit under sitt avtal om skolgång. Klädkoder gäller och gärna en privatskola. Pengar och social status styr de ungas val av utbildning.
Elever som inte har de förutsättningar som skolorna och samhället önskar, sätts på undantaget och blir klart diskriminerade. Här är det inte prat om fritt val och en ljusnande framtid utan här handlar det om att vara nöjd med att det finns en skola som kanske kan ge dig en individuell inriktning på det du har intresse för, dvs en enskild kurs någon lektionstimme under fyra års särskolegymnasium.
Vill du något annat kanske du måste flytta hemifrån och gå på en annan skola långt bort från din familjetrygghet, om din kommun anser att du har rätt till det vilket absolut inte är självklart.
Skulle du behöva resor till och från din skola på annan ort är det så gott som omöjligt, om du inte har ett multihandikapp som verkligen syns och märks på utsidan och en rullstol därtill.
Jag blir så himla förbaskad!
Detta är klar och tydlig diskriminering av barn och unga!
Allt cirkulerar kring mångfald och integration, ungdomsgarantier, lärlingsplatser och mycket mer, men dessa våra barn och unga som inte har statens pengar i ryggen, var blir det av dem? Vilken framtid erbjuder kommunerna dem?
"Strutsmetoden", ner med huvudet i sanden och skyll på att pengarna inte räcker!
Våldsamt upprörande! Tydlig diskriminering av folkgrupp!

I dag är det tänkt att jag ska ge mig själv ledigt och börja gräva ner alla mina fina tulpanlökar. Jag har köpt vita och limefärgade, mörkt lila enkla och dubbla, svarta och så två sorters blå. Jag tror att jag ska plantera dem i grupper efter färg och på lite olika platser. Men först måste jag ta mig till plantskolan för att inköpa planteringsjord. Vi bor på berget och marken är hård, grusig och allt annat än växtvänlig så det gäller att luckra upp den med lite näringsrik köpejord. Att ge livskraft!

Tillbakablick på gårdagen:
Det finns människor som ger negativ energi som inte är hälsosam. Det blir hjärnspöke av det hela som tär och gnager och stjäl glädje. Opålitliga typer!
Jag ska bara omge mig av personer jag kan ge och få energi av, männsikor att lita på och trivas med, de andra måste bort. Energitjuvar!
Det var en helt ok gårdag.



2 kommentarer:

ejsa sa...

Vilken bra idé att ta bort energitjuvarna..... I dag hoppas jag på att få energi till att få rätt på en del saker här i huset.... Segt
Kram på er

Anonym sa...

...tack för det starka utbrottet om unga funktionshindrade. Jag tycker att du ska skicka en kopia till sydsvenskans debattsida.

Din

Timus