söndag 30 maj 2010

Kirskål















Go´morgon!


Klockan är 07.13 och det är söndag.
Det är vindstilla och det är mulet.
Termometern visar + 8 grader.



Utsikter för dagen:
Världens bästa snickare har gjutit fina planteringslådor och jag håller jag på att inhandla och plantera det som vi kommer att behöva i kryddväg under sommarmånaderna. Enkla och vanliga trädgårdskryddor som dill, gräslök och persilja tillsammans med medelhavets kryddor och en och annan nykomling. Tomatplantorna står på rad och det mesta ser riktigt bra ut men.....var är solen och värmen?
Solrosfrön står nerstoppade i sina små planteringskrukor för att växa till sig innan de får en plats i trädgården, men de kan inte gro i kylan. Pelargonerna småfryser och stannar i sin tillväxt.

En som mår bar oavsett är kirskålen som växer och frodas! Jag behöver sluta mitt omöjliga krig mot kirskål. Jag hatar den! Nu har vi trotsat vårt eget miljötänk och köpt bekämpningsmedel för att slippa denna lilla hemska kål som tränger upp överallt och blir stor där den absolut inte ska vara. Den är dessutom en mördare eftersom den kväver och tar död på all annan växtlighet. Den är ätlig, men jag kan inte tänka mig att äta det som jag tycker så extremt illa om, man blir säkerligen sjuk!
Någon facebookfantast hade kunnat starta en "vi som hatar kirskål"- grupp och fått många anhängare!

I dag är det Morsdag. Många familjer bjuder ut sin kära Mamma på söndagslunch så att hon slipper stå vid spisen. Någon Mor får blommor och en annan kanske får ett trevligt paket.
I vår Familj firar vi inte denna dag och har aldrig gjort. Affärsmännen har sina "hittepå-dagar" och de kan vi vara förutan.
Jag älskar att bli uppvaktad och jag älskar att bli överraskad. I vår Familj är det Morsdag när jag minst anar det eller när jag själv bestämmer mig för att det är en Mammadag :)

Tillbakablick på gårdagen:
Vi hade en väldigt trevlig dag och kände oss som en stor Familj i harmoni. Skönt!
Kvällen bjöd på en efterlängtad grillning med kött eller fisk på långa spett. I ugnen puttrade mängder med grönsaker och till det bjöds en krämig tzatziki.
Chevre med en fantastisk hemlagad plommonsylt från Polen stod på bordet och en rejäl sallad med blad av alla de slag fanns att äta. Före middagen njöt vi dessutom små snittar på rostat rågbröd med en len och god rökt lax. Efter middagen blev det espresso och mjuk nougatfylld choklad.
En smaskigt god lördagskväll som fullkomligt kryllade av kalorier eller prickar eller allt vad som inte är GI eller vad det nu kan heta. Vi njööööt!
Det var en härlig gårdag.

3 kommentarer:

ejsa sa...

Du som är en stjärna med mat kan väl göra något gott på kirskålen. Kirskål infördes till Sverige av munkar för användning som läkeört och grönsak men har sen förvildats och spritt sig ordentligt. Ha en trevlig söndag.

Anonym sa...

Mamma... "I den verkliga krigskonsten är det bäst att ta fiendens land intakt. Att söndra och förstöra är inte till din fördel" - Sun Tzu

Du vinner om du kan hitta det possitive i Kirskålen:

Kirskålpesto, kirskålsstuvning, Nässel och kirskålssoppa, Kirskålpaj, Sallader... Jag tror att det är tid till att börja experimentera :-)

Kram

Go´morgon Österlen ! sa...

Jaha......kirskålsallad, kirskålsoppa....urk!

Jag tror att det finns en undantagsregel avseende krig mot kirskål! Om inte så vill jag införa en!