tisdag 11 maj 2010

Giro d´Italia













Go´morgon!

Klockan är 06.20 och det är tisdag.
Termometern visar + 1 grad.
Det är markfrost och det är halvklart.



Utsikter för dagen:
Det fascinerar mig när människor från alla olika håll och olika länder kommer samman för en och samma sak.
Amsterdam var startskottet för årets Giro d´Italia (samtidigt som Väninnan och jag var där) och nu väntar många långa mil att tillryggalägga för deltagare, funktionärer och alla andra med cykel som sitt stora intresse. Slutdestinationen är i undersköna Verona.
Det var ett regnigt och rosafärgat Amsterdam som mötte sin befolkning och sina gäster under veckoslutet som passerade. Väninnan och jag hade många leende på läpparna åt allt vad Amsterdamborna hade hittat på för att färga sin stad rosa. Butikerna skyltade rosa och uppfinningsrikedomen var stor, det var miljontals med rosa ballonger, rosa banderoller mellan gränderna, rosa blommor, rosa ryggsäckar på var och varannan, rosa, rosa, rosa! Sött och väldigt annorlunda!
En hel stad var engagerad, spårvagnar och bussar slutade att köra under dagen eftersom mer än halva Amsterdam var avspärrat, det kom folk från alla håll och där var tusentals med cyklister.
Milde tid så snabbt de tävlande cyklade och att döma av följebilarnas framfart var de säkert uppe i 60-70 km mitt inne på stadens gator. Folk hejade, skrek och uppmuntrade klungorna med cyklister, det var en fullkomlig folkfest.
Personalen på vårt hotell var klädd i rosa skjortor dagen till ära och loppet kördes precis utanför hotellet. Trevligt och trångt :)
Detta var en helt ny upplevelse för mig som fascinerade stort och jag fick dessutom ett helt nytt perspektiv på färgen rosa.

I dag väntar en hel dags arbete med en trevlig lunchpaus tillsammans med Väninnan.
Jag känner mig stressad av allt som måste göras och jag förstår inte varför det ska behöva vara så. Det är något i mitt prioriteringssystem som inte är funktionellt. Jag velar fram och tillbaka och kommer inte riktigt till skott. Idiotiskt av mig, men så fort jag får för mycket att göra så gör jag mindre än jag behöver.....
I kväll håller vi tummarna för FC Österlen när de spelar i YA-cupen mot Brösarp, det blir tufft och det kan gå! Vi tror och håller på FC Österlen!


Tillbakablick på gårdagen:
Hemma igen hos älskade Familjen och tillbaka i vardagens plikter.
Rivstart efter en härlig weekend i Amsterdam (tack till min Väninna!) med arbete i Ystad tidigt på morgonen.
StoreBror hade en "tyko-brahe-dag", stackars, stackars honom :)
En hel del grävande i trädgården, vilket känns i dagens axlar.
Gårdagen var bra.

Inga kommentarer: