onsdag 12 maj 2010

Boplatser



























Go´morgon!


Klockan är 06.57 och det är onsdag.
Termometern visar + 6 grader.
Det regnar och blåser.


Utsikter för dagen:
Jag har precis varit ute i stallet och släppt ut hästarna till sin morgonmat. Våra hästar hade signalerat en bra stund att de ville ut ur sina boxar och jag kan förstå dem! Inne i stallet och uppe under taknocken pågick ett otroligt kvittrande. Svalorna sitter på takbjälkarna och resonerar högt och ivrigt med varandra i morgonstund. Ett otroligt kvittrande som osökt fick mig att tänka på Mannen och mig själv när vi befinner oss mitt inne i våra vildaste diskussioner. Undrar vad svalor pratar om? Håller de också på att planera för sin boplats, kanske att de resonerar om bästa platsen att bygga på eller är de oense om vem som behöver göra vad.....?
De kanske berättar för varandra hur mycket de tycker om varandra och kanske att det hände något speciellt under deras långa flygtur till Sverige....?
Spännande.

Under resan i Amsterdam blev jag varse om en del andra boplatser. Det är trångt i staden och människorna har tagit alla mil med kanaler i anspråk för sina boningar. Gamla båtar och byggda husbåtar ligger permanent för ankare längs med kanalkanterna och ännu fler i stadens utkant där de ligger på rad, likt en stor parkeringsplats, och i mängder.
I den centrala delen av Amsterdam utgör de ett pittoreskt inslag i stadsbilden, men många av båtarna hade sett sina bästa dagar och underhållet var väldigt eftersatt. Några kanalhem såg riktigt mysiga och ombonade ut, men jag kan föreställa mig att det är ett annorlunda och primitivt liv att leva permanent i ett guppande hem vid en kanalkant.
Amsterdam är en kontrasternas stad där uppfinningsrikedomen har varit stor sedan hundratals år tillbaka. De gamla husen står snett och vingt, men de är vackra. Vattnet begränsar trappuppgångar så därför finns det stora och låga fönster anpassade att kliva in och ut ur. Högst upp på husgavlarna finns krokar att fira upp diverse ting, som möbler och liknade, eftersom det inte går att ta trappvägen. Båtar istället för bilar och cyklar som kan passera i trånga gränder. Spännande och klokt.
Men.......en hel del av Amsterdams befolkning befinner sig i ett pågående haschbruk och det har sina effekter, både kort- och långsiktigt! Det värsta med detta är att de saluför det som en turistattraktion, helt obegripligt!

I dag är det skollov i vår kommun och eleverna är lediga onsdag-söndag. Ett oväntat långt lov och nu ska vi försöka ta vara på ledigheten.
Jag ska till Ystad för några timmars arbete och sedan blir det nödvändigt att trängas i en livsmedelsbutik med tanke på torsdagens helgdag.
Helgdag är det samma som mat vilket är det samma som kö! Suck.

Tillbakablick på gårdagen:
Jag är stolt över mig själv eftersom jag äntligen fick en del uträttat. Hoppas energin stannar kvar!
Fick en fantastisk hälsning på ett vackert litet kort där det stod: Tack för att du finns.
Att finnas till är inte en självklarhet och att finnas för någon annan är inte givet. Jag tackar min Vän som så generöst tackar mig för mitt liv och för vår vänskap. Underbart tack :)
Det var en bra gårdag.


1 kommentar:

ejsa sa...

En trevlig läsning idag.... Vilket busväder vi har haft i dag. Hoppas på sol i morgon.

Ha en trevlig Kristiflygaredag.

:-) KRAM